måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Cecilia Sundström: ”Elon Musks köp av Twitter sticker ut”

Publicerad: 31 december 2022, 08:00

”I ett tuffare ekonomiskt klimat sållas agnarna från vetet”, konstaterar Cecilia Sundström.

Twitter, AR, AI på tapeten när Metas nordic director of agencies, Cecilia Sundström sammanfattar året som gått.

Ämnen i artikeln:

MetaDagens Medias julenkät 2022

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022? 

– En enskild händelse som sticker ut från 2022 är så klart Elon Musks köp av Twitter. Men som fenomen betraktat så är användningen av AR något som verkligen tagit fart i år och som finns i allt fler kampanjer, för att inspirera eller för att fördjupa ett budskap. 

– Utöver det så har ju AI exploderat i år. ChatGPT är på allas läppar och bara på våra plattformar så ser vi vilken enorm kraft det finns i AI. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte? 

– Jag är urdålig på nyårslöften. Så klart vill jag alltid träna mer och sova någon extra timme till per natt. I praktiken så gör man så gott man kan. En av de bästa sakerna med 2022 är att jag lärt mig så mycket nya saker. Det har varit mitt första år på Meta och takten i mitt lärande har ökat rejält. Så ambitionen för nästa år är att fortsätta lära mig massa nytt. Och utöver det, spendera mer tid med mina kunder. Det låter så klart cheezy men faktiskt är det så, att möten med duktiga byråer ger galet mycket energi. 

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023? 

– I ett tuffare ekonomiskt klimat sållas agnarna från vetet. Det är läskigt men också spännande. Vilka är rustade för att ta andelar, vilka har koll på sin affär, vilka levererar riktigt kundvärde? Om man inte redan har extremt bra koll på hur marknadsföringen driver affären så är det bråttom. Se till att ha en strukturerad metod för mätning och ta reda på hur dina investeringar driver riktigt affärsvärde. Att köra på känsla i en lågkonjunktur kommer vara få förunnat. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev