Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Cecilia Gave: ”Fördel att de globala jättarna finns”

Publicerad: 21 April 2019, 06:00

Efter avslutade studier rekryterades Cecilia Gave av den dåvarande vd:n Raoul Grünthal till Schibsted.

Foto: Press

PÅSKLÄSNING. I början av april tillträdde Cecilia Gave som ny chef för Viafree. För Dagens Media ger hon sin bild av hotet från streamingjättarna, tjusningen med mediebranschen och hur de ska locka tittare framöver på en föränderlig marknad.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupTitan Television

Redan efter gymnasiet började Cecilia Gave läsa till civilingenjör på KTH, ett program som hette medieteknik. Hon kände att det fanns ett gap mellan tekniker och kreatörer, där hon med den inriktningen fick en förståelse för båda delar. Det har hon haft nytta av sedan hon kom in i mediebranschen och där hon i dag behöver ha en djup förståelse för såväl tekniken som det innehåll som ska locka tittarna. 

Efter studierna på universitetet fick hon ett traineejobb på Schibsted där den förra vd:n Raoul Grünthal var den som rekryterade henne, och som var hennes mentor under tiden på bolaget. 

– Jag kände att det var ganska självklart att jag skulle röra mig inom media. Jag hade en god grund att stå på efter KTH och åren på Schibsted, och därefter var ett jobb på Titan Television mitt första möte med tv. Det var fantastiskt att få jobba nära innehållet, som jag alltid tyckt varit spännande, nära där innehållet faktiskt skapas. Det var en helt ny värld för mig som tidigare jobbat med digitala produkter och bidrog med enormt lärorika erfarenheter.

Senast kommer Cecilia Gave från ett jobb som operativt ansvarig för sportproduktionerna på Nent Group i Sverige. Erfarenheterna från Titant Television, som var inriktat på drama och nöje, tillsammans med kunskap om hur man producerar sportprogram har gett Cecilia Gave lärdomar och insikter i att utveckla och omvandla en idé till en färdig produktion. Det har också gett henne lärdomar om att lyckas få med sig alla medarbetare i arbetet. 

– Jag har en bred erfarenhet inom många olika områden inom mediebranschen. Men lite mer isolerat från just produktionssidan så tar jag med mig erfarenheten från att utveckla en idé till en strategi för vad vi vill göra, att omvandla den och bli något konkret för alla medarbetare att engagera sig i. Så att alla förstår varför vi gör det vi gör och vad man bidrar med, och på det sättet skapa ett engagemang. Framförallt engagemanget hos medarbetarna är viktigt. De är vitala för att vi ska kunna göra så bra produktioner som möjligt, säger Cecilia Gave. 

Hur ser du på din nya tjänst?

– Jag är förstås jätteglad och stolt över att få ta mig an det här uppdraget. Det är också ett väldigt spännande affärsområde att gå in i. Eftersom Viafree lanserades för tre år sedan är vi fortfarande i ett tidigt skede. Och att fortsätta jobba i tillväxtfasen med hela teamet är fantastiskt spännande, säger hon, och fortsätter:

– På kort tid har vi vuxit ganska mycket. Vi lanserade Viafree, som är en annonsfinansierad streamingtjänst, 2016. I dag har vi drygt tre miljoner nedladdningar av appen och en miljon inloggade användare bara i Sverige. Det är fantastiska siffror bara tre år efter lansering. 

Streamingjättar som Netflix, HBO och liknande har på senare år växt sig enormt starka på marknaden. Cecilia Gave resonerar också kring hur de som lokal aktör i Norden ska nå sin lokala målgrupp framför de globala jättarna. 

– Jag ser det snarare som en fördel att de globala jättarna finns. Ju fler aktörer det finns på området, desto mer måste vi utveckla oss och hålla oss relevanta för våra lokala målgrupper. Det är den lokala förankringen och vårt lokalproducerade innehåll som jag tror är vår stora fördel jämfört med de stora globala aktörerna. För att locka tittare framöver måste vi hålla oss relevanta och matcha den efterfrågan som finns. Och det finns en enorm tillväxtpotential, färre än hälften av alla hushåll i Norden betalar i dag för en streamingtjänst. Här konkurrerar vi med de globala jättarna med vår egna premiumtjänst Viaplay, samtidigt som Viafree når alla dem som söker starkt innehåll och spännande format utan att betala något för tjänsten. 

Vad för typ av innehåll funkar på just Viafree?

– Vi ser en väldigt stor styrka i alla våra egna produktioner, både de som görs i samarbete med våra tv-kanaler och de som görs exklusivt för Viafree. Där har vi några stora dragare, bland annat ”Paradise Hotel”, ”Unga Mammor” och ”Lailaland”. Vi har även produktioner som kommer under våren som till exempel ”Middag med mitt ex” som har premiär i slutet av april. Där kommer deltagarna få träffa sina ex och ställa alla obesvarade frågor som man undrat över efter att det tagit slut. 

Vad tycker du själv är intressant med att arbeta med innehåll? Vad är tjusningen?

– Jag kan inte tänka mig något bättre. Det är enormt spännande att få jobba med innehåll som berör så många och kan skapa engagemang. Och att det kan förena och skapa debatt. Det är väldigt få medier som når ut med sitt innehåll som plattformar för rörlig bild gör, säger hon, och fortsätter:

– En utmaning för oss framöver är att fortsätta nå ut till våra tittare med just det som de vill se. Kunderna är med all rätt krävande och blir mer kräsna i takt med att utbudet ökar, och den utvecklingen måste vi möta för att ta tillvara på den efterfrågan som finns. Där tror jag att innehållet är nyckeln för att nå ut. Och så måste tekniken och användarupplevelsen vara så bra som den någonsin kan bli. Det ska vara lätt att logga in. Det ska vara lätt att bläddra bland allt innehåll och man måste även få förslag presenterade för sig så att man blir inspirerad och hittar nya spännande saker att titta på. Här har vi ett stort team utvecklare som jobbar med tekniken och nya funktioner, och även med användarupplevelsen, alltså hur det ser ut på tjänsten när jag loggar in och befinner mig mitt bland allt innehåll.

Nu är det ju påsk, hur ska du själv fira? 

– Jag ska åka ner till västkusten till vårt landställe med min familj och fira påskdagarna. Vi ska gå på påskbrasa som är en härlig tradition på Västkusten och som barnen älskar. Och så kommer jag att titta på Premier League och äta både ett eller två påskägg. Jag misstänker och att barnen kommer att titta en hel del på ”Sagasagor” på Viaplay. 

Cecilia Gaves favoritserier

Bästa serien som går på Nent: ”Den som dräper” på Viaplay och den norska deckaren ”Wisting”. 

 

Bästa serien som inte går på Nent: ”Bonusfamiljen” på SVT. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT GroupTitan Television

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev