Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Caybon köper Splay one

Publicerad: 7 april 2021, 06:02

Mediaplanet byter i samband med förvärvet namn till Caybon.

Foto: Nent

Coronapandemin satte käppar i hjulet för Nents försäljning – över ett år efter aviseringen säljs influencerbolaget Splay one.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupSplay

Det svenska digitala mediebolaget Mediaplanet köper Nent groups Splay one. I samband med förvärvet byter Mediaplanet namn till Caybon. Vad prislappen landade på har inte offentliggjorts. 

Det var i januari 2020 som Nent meddelade att de planerar att sälja flertalet av sina bolag inom affärsområdet Nent studios i samband med en omorganisation. Anledningen är att de i stället ska fokusera mer på manusbaserat drama. Även produktionsbolag som Strix och Baluba ska säljas av. 

Inte långt efter aviseringen slog dock coronapandemin till vilket gjorde att Nent  tillfälligt pausade avyttringsprocessen. 

– Den här transaktionen utgör ett första steg i vår process att omorganisera vår Studios-portfölj för att endast arbeta med manusbaserat innehåll och vara fullt integrerad med Viaplay. De återstående försäljningarna inom Nent Studios fortsätter som planerat och vi förväntar oss att slutföra dessa under första halvan av 2021, säger Anders Jensen, vd och koncernchef på Nent, i ett pressmeddelande. 

Caybons huvudkontor ligger i Stockholm och bolaget har 500 anställda på 14 kontor i Europa och Nordamerika. Splay one har i sin tur 120 anställda i fyra länder. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NENT GroupSplay

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.