Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Cavling och Frenkel startar sajt för turistnäringen

Publicerad: 11 Maj 2010, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Resumés chefredaktör Viggo Cavling och tidningsentreprenören Henrik Frenkel vill göra Sveriges första affärstidning om krog-, hotell-, turist- och resebranschen.


Tidningen ska vara nätbaserad och målgruppen är alla som jobbar inom besöksnäringen, med fokus på beslutsfattarna.

"Vi skriver om krogar som går bra och taxibolag som går i konkurs. Om nyetableringar i fjällvärlden och tillståndskrångel i bussbranschen. Vi skriver om askmoln i bokningsdatorn på Stockholms finkrogar och solsken på Gotlands nya golfbanor", skriver grundarna i ett pressmeddelande.

– Det är den första riktiga affärstidningen som täcker hela det här området, säger Viggo Cavling till Dagensmedia.se.

Tidningen heter Cavling.se. Hur tänkte ni kring namnet?

– Vi tänkte att ödmjukhet är något som präglat mig fram till nu. Nä, men jag står för produkten så pass mycket att jag ville ha mitt namn där. Vi äger också namnet Besöksnäringen.se, men det var inte så sexigt. Söker du på det kommer du dock till Cavling.se.

Sajten finansieras av grundarna själva. Förhoppningen är att annonser, framför allt platsannonser, ska ge de nödvändiga intäkterna.

– Vi kan inte driva i fem år med miljonförluster, vi har inga starka finansiärer. Men jag vill testa affärsidén, säger Viggo Cavling.

Platsannoner är samtidigt konjunkturkänsligt?

– Det är klart. Men du får tänka på att det jobbar 400 000 människor i branschen. I dag är alla platsannonserna utspridda på olika ställen, jag vill samla dem. Det kommer att vara murbräckan.

Viggo Cavling ska fortsätta att vara chefredaktör på Resumé.

– Detta ska vara min professionella älskarinna. Jag har fått lov från Bonnier att ägna 20 procent åt detta, säger han.

Målet är 50 000 unika besökare i veckan. Sajten smygstartar i juni, sommaren ägnas åt att "trimma in den".

– I höst gasar vi.

Initialt ska två reportrar, Daniel Nilsson och Matilda Sundåker, jobba med Cavling.se.

Örjan Wallin, tidigare på DN Resor, ska sköta annonsförsäljningen. Cavling.se hoppas bli det "självklara medievalet för all b2b-annonsering i branschen".

Dagensmedia.se kunde i augusti 2007 avslöja att Viggo Cavling registrerat domänen Cavling.se. Då spekulerades det i att Resumé-chefen skulle starta en krogsajt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.