Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Caroline Måhl: ”Beteenden har förändrats väldigt snabbt under pandemin”

Publicerad: 3 januari 2021, 12:06

Caroline Måhl, tf nordisk försäljningschef på Spotify.

Foto: Spotify

Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Caroline Måhl, tf nordisk försäljningschef på Spotify, säger att beteendeförändringar gått väldigt snabbt under pandemin – och tror att vår mediemix fortsätter bli allt mer digital och on-demand.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Årets lärdom?

– 2020 har varit ett år olikt alla andra som många av oss någonsin upplevt. Vi har gått in i en pandemi som drabbat många både privat och professionellt, och behövt anpassa oss till en ny vardag. Diskussioner om relevans och mod att testa nya sätt att arbeta för att vara nära sina kunder är något vi alltid har på näthinnan, och jag upplever att det är viktigare än någonsin. 

– Vi har dragit massor av lärdomar under året som gått. En av dem är att beteenden som vanligtvis förändras över lång tid snabbt förändras under mer extrema förhållanden. För oss som arbetar med annonsering där vi för ut våra kunders budskap i ljud- och videoformat har det varit viktigt att förstå våra användares nya rörelsemönster för att hela tiden vara relevanta för dem utifrån hur de lyssnar på Spotify.”

 

Årets tuffaste utmaning?

– Det har helt klart varit den osäkerhet och ovisshet som året fört med sig. Men vi ser att rent affärsmässigt så har det varit ett bra år då ljud som annonsformat växer i popularitet där vi jobbar oerhört granulärt med att varje sekund vara relevanta för våra lyssnare utifrån deras behov. 

– Och med förändrade mediekonsumtionsbeteenden så blir allt fler varumärken uppmärksamma på att ljud som medium både bidrar med att föra ut budskap med väldigt god effekt, samtidigt som det är ett bra komplement för att nå räckvidd i sin marknadsföring.

 

Med ett minst sagt tufft 2020, vad tror du definierar 2021?

– I skrivande stund vet vi inte hur 2021 artar sig. Men en sak som mycket väl skulle kunna definiera senare delen av året om det går som vi hoppas, är att fysiska möten kommer tillbaka. Att vi kan träffa vänner och familj, arbeta från kontoret och äntligen gå på konserter. 

– Men mycket är osäkert och oavsett vilka rekommendationer vi har att följa så tror jag att trender med ett ökat digitalt inslag kommer att bestå och genomsyra hur vi arbetar, att vår mediemix fortsätter att bli allt mer digital, on-demand och konsumeras över olika enheter och plattformar. Samt att många fortsätter att konsumera olika typer av audio där vi sett en rejäl ökning under 2020 av musik och poddar inom bland annat avkoppling och meditation.”

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.