Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Cameron vill strypa Facebook och Twitter

Publicerad: 25 Augusti 2011, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Den brittiska regeringen ställde i dag representanter för Facebook, Twitter och Blackberry till svars för upploppen tidigare i augusti.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Det var tidigare i augusti som Storbritanniens premiärminister David Cameron chockade omvärlden när han i ett tal till parlamentet argumenterade för att regeringen borde kunna "stänga av" sociala medier.

Anledningen är att David Cameron anser att de tre ledande sociala medierna Facebook, Twitter och snabbmeddelandetjänsten Blackberry spelade en ledande roll i de våldsamma upproren som skakade Storbritannien tidigare i år.

– Många av dessa horribla handlingar organiserades med hjälp av sociala medierna. Därför arbetar vi nu tillsammans med polisen och underrättelseverksamheten för att undersöka om det går att stoppa människor från att kommunicera via de sociala medierna i de fall som vi är säkra på att de planerar kriminella och våldsamma handlingar, sa David Cameron.

Det är bakgrunden till att inrikesminister Theresa May kallade in representanter från samtliga bolag till ett krismöte tidigare i dag.

Tanken med mötet var att Theresa May ska sätta press på de sociala medierna i samband med liknande händelser och Facebook har tidigare kommenterat mötet så här:

– Vi ser fram emot att träffa inrikesministern för att förklara de åtgärder vi tagit för att göra Facebook till en säker och positiv plattform för folket i Storbritannien under den här utmanande tiden.

Exakt vad som sades i mötet är dock oklart. Klart är dock att David Cameron fått hård kritik för sina hårda nypor, både i Storbritannien och övriga världen.

Samtidigt hånas David Cameron av kinesisk media, som kallar premiärministern för en hycklare.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.