Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Cadbury skippar tv-reklam – satsar på streaming istället

Publicerad: 10 Januari 2020, 07:28

– Tv är inte en del av vår medieplan, säger Raphael Capitani, som är varumärkeschef på Cadbury cream egg.

Chokladgiganten Cadbury nobbar tv-annonsering till fördel för streaming. Det fallande tittandet på linjärt-tv ligger bakom beslutet.


Ämnen i artikeln:

streamingFacebookAmazon

Mot bakgrund av att streamad video vinner allt mer mark, har chokladgiganten Cadbury i sin nya kampanj valt att helt strunta i tv-annonsering i Storbritannien.

I stället lägger annonsören tyngdpunkten på Youtube, Facebook, Amazon Prime och utomhus. Det rapporterar Digiday.

– Tv är inte en del av vår medieplan, säger Raphael Capitani, som är varumärkeschef på Cadbury cream egg, vars nya kampanj rullar från januari och fram till påsk. 

Cadburys mediebudget ligger på samma nivåer som tidigare, enligt annonsören. År 2017 låg mediebudgeten för chokladtillverkaren på totalt 13 miljoner dollar, och på 5,2 miljoner dollar för varumärket Cadbury cream egg.

– Vi överger inte tv för alltid. Men det är ett faktum att det linjära tittandet minskar och vi behöver undersöka hur varumärket står sig utan tv för att hitta en bra balans för framtidens fragmenterade tv-värld, säger Raphael Capitani.

Cadbury är lång ifrån ensam om att dra ner på tv-reklamen. Även storannonsörer som Procter & Gamble och Unilever har dragit tillbaka pengar från medieslaget. Även i Sverige syns samma trend, bland annat Samsungs marknadschef Sargon Demirdag har i en tidigare intervju med Dagens Media aviserat att man år 2020 kommer att köpa tv smartare:

– Tittar man på tv-konsumtionen i olika åldersgrupper så har vi en utmaning. Den har gått ner stadigt men nu är nivåerna kritiska i vissa åldersgrupper. Vi behöver ta oss an det och titta på vilka tv-investeringar vi gör. Vi kommer fortfarande att ha ett bra tryck, men kanske på ett annat sätt, sade Sargon Demirdag då.

Under hösten stod det klart att det inte bara är de unga tappar intresse för kanalen. Även äldre lämnar i Sverige det linjära tittandet till fördel för streamingtjänster. 

LÄS MER: Nu överger också de äldre linjär-tv – och SVOD växer sig större än AVOD 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

streamingFacebookAmazon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.