Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Byråerna som vill rädda barnen på nätet

Publicerad: 15 Juni 2010, 03:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:47

Åkestam Holst, Perfect Fools och Rädda Barnen lanserar nu ”Bildkollen” – som ska hjälpa barn och unga att hålla koll på var deras bilder hamnar på nätet.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstRädda BarnenPerfect Fools

Den nya sajten Bildkollen.se, som precis har lanserats i betaversion, ska hjälpa användaren att spåra var bilder som man har laddat upp på nätet tar vägen.

Bakom tjänsten står reklambyrån Åkestam Holst, webbyrån Perfect Fools samt välgörenhetsorganisationen Rädda Barnen.

– Vi blev uppvaktade av Åkestam Holst som kom med idén om bildkollen. De såg att Rädda Barnen skulle vara en bra partner då problematiken med bilder på nätet berör barn och unga, säger Pernilla Norström, projektledare marknadskommunikation på Rädda Barnen.

Tekniken bakom tjänsten är baserad på bildsökmotorn Tin Eye. Genom att klistra in bildens URL i sökfältet ska användaren kunna se om bilden har spridits till andra sajter och i så fall vilka.

Det ska även gå att prenumerera på uppdateringar som visar om en viss bild sprids eller manipuleras.

Byråerna tar inget betalt för arbetet med bildkollen.

– Vi har inte lagt ned några pengar på detta utan alla ställer upp ideellt. Vi tycker att det är jättebra att detta uppmärksammas och att det finns ett verktyg som gör att det går att spåra bilder på nätet, säger Pernilla Norström.

Rädda Barnen hoppas att både olika former av nätmobbning och otillbörligt användande av bilder från oseriösa sajter ska kunna stävjas med hjälp av tjänsten.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.