Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bulletin-medarbetare kritiserar sajtens tidigare ledning: ”Inte nöjd med nyhetsarbetet”

Publicerad: 24 Februari 2021, 12:31

På onsdagen kritiserade Bulletin-medarbetaren Negar Adele Josephi i flera Twitter-inlägg Bulletins tidigare redaktionsledning.

Montage: Bulletin + skärmdumpar från Bulletin och Twitter

UPPDATERAD: Det stormar kring nyhetssajten Bulletin efter att DN avslöjat att ett 20-tal artiklar är helt eller delvis plagierade. Nu riktar även Bulletin-medarbetaren Negar Adele Josephi kritik mot den tidigare redaktionsledningen. ”Jag kan inte kommentera svepande anklagelser”, säger chefredaktör Ivar Arpi till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

BulletinIvar Arpi

Dagens Nyheter rapporterade på onsdagen om att över 20 texter, med byline ”Nyhetsredaktionen”, på Bulletins nyhetssajt är helt eller delvis plagiat. Texterna är antingen plagierade från pressmeddelanden eller andra nyhetsmedier, enligt DN. Ryktesspridningen om plagierade texter på Bulletin tog initialt fart på forumet i Flashback i januari.  

– Det var fel person som sattes på fel uppgift med fel hjälp från chefs- och redaktörshåll. Sådant kan ske i en omogen organisation i början. Det är inget som har upprepats sedan det upptäcktes, säger Ivar Arpi, som dock inte var chefredaktör under den tid de plagierade texterna publicerades, till dn.se. 

Efter att Bulletin har fått reda på att de utpekade texterna helt eller delvis är plagierade har dessa texter i vissa fall kompletterats med källhänvisningar. 

LÄS ÄVEN: Plagiat på Bulletin  

 

”Var inte nöjd med nyhetsarbetet i december”

På onsdagen kritiserade, i flera inlägg på Twitter, Bulletin-medarbetaren Negar Adele Josephi, med en bakgrund på bland annat Sveriges Radio, Bulletin-redaktionens tidigare ledning. 

Hon var en del av redaktionen vid starten strax före jul. Men valde att snabbt hoppa av. Negar Adele Josephi är dock fortfarande anställd på Bulletin som poddproducent. Dagens Media har bett om en kommentar. Men hon avböjer att kommentera och hänvisar i stället till sina inlägg på Twitter.

Vidare skriver Negar Adele Josephi på Twitter att hon inte kan gå in på några detaljer, men betonar att hon ”inte var nöjd med nyhetsarbetet i december” och hur det leddes. 

”Själv är jag fostrad på en av Sveriges bästa nyhetsredaktioner. SR Ekot. Mina krav var helt enkelt mycket högre både när det gäller synen på nyhetsjournalistik och pressetik”, skriver hon.

Hon skriver också i ett annat inlägg att det är viktigt att till exempel ta hänsyn till ”människors ålder och integritet”. I ytterligare ett inlägg betonar hon dock att kritiken riktas mot den tidigare Bulletin-ledningen som ledde sajten i december och en bit in på januari:

”Vill vara tydlig med att ingenting av det här har med den nuvarande chefredaktören (Ivar Arpi reds.anm.) att göra. Han kämpar dagligen för att gör alla nöjda och åtgärda det som inte varit bra.”

När sajten rullades ut strax innan jul förra året var medgrundaren Paulina Neuding chefredaktör. Sedan dess, under februari, har den tidigare SvD-ledarskribenten Ivar Arpi efterträtt henne som chefredaktör.

Dagens Media har varit i kontakt med Paulina Neuding som dock avböjer att kommentera kritiken från Negar Adele Josephi mot den tidigare redaktionsledningen som Paulina Neuding ingick i.

LÄS OCKSÅ: Ivar Arpi: ”Bulletin är ingen högersajt” 

 

Ivar Arpi: ”Jag kan inte kommentera svepande anklagelser”

Bulletins relativt nytillträdda chefredaktör Ivar Arpi säger till Dagens Media att han ”tycker att det är jätteolyckligt” om Negar Adele Josephi ”upplevt att det varit en dålig arbetsmiljö”. Men, tillägger han, han känner inte själv till att det skulle varit ”på det sättet”.

– Jag kan inte heller kommentera svepande anklagelser om bristande pressetik. Har vi ägnat oss sådant måste jag se vad det gäller i sak för att kunna uttala mig, säger Ivar Arpi till Dagens Media på onsdagseftermiddagen.

Det som han däremot anser är ”värt att kommentera” är att Bulletin har haft ute, vilket DN:s genomgång visar, ett antal artiklar som saknat källhänvisningar.

Hur ser du på det?

– Det är allvarligt och när vi själva upptäckte det arbetade vi om rutinerna och den medarbetaren som gjorde det här jobbar inte med det i dag. Det skedde i en omogen organisation och handlade om att när man sätter människor som inte jobbat tillsammans att producera nyheter väldigt snabbt så kan det bli fel. Det var en medarbetare som inte fick rätt stöd och guidning som hen behövde, säger Ivar Arpi som inte ser någon poäng med att namnge medarbetaren.

Han tillägger att Bulletin hade ”kunnat försöka sopa igen spåren” och till exempel avpublicera artiklarna. Men det är inte så sajten jobbar, betonar han. Bulletin ska vara transparent med sina misstag, säger han. 

– Nu har vi valt att låta artiklarna vara kvar men kompletterade med informationsrutor om att de uppdaterats. Och vi har som sagt ändrat våra rutiner sedan detta uppdagades och liknande misstag har inte skett igen sedan dess. För det finns verkligen ingen publicistisk idé om att vi ska åt oss äran för fantastiska pressmeddelanden, utan misstagen beror helt på okunskap.  

LÄS OCKSÅ: Storbråk på Bulletin efter uppgifter om påtryckningar från ägarna

Försvarar i ett Facebook-inlägg publiceringen av krönikan 

Ivar Arpi försvarade dock på onsdagen, i ett Facebook-inlägg, en av de texter som publicerats på Bulletin och som pekas ut som ett plagiat. 

Det rör sig om en krönika med rubriken ”Nej till bidrag för mikrovågsskyddande folie”, skriven av Bulletin-medarbetaren Carolin Dahlman

Folkbladets vikarierande politiska redaktör Jonas Bergström skrev i veckan på Twitter att han ansåg att Carolin Dahlmans krönika låg för nära hans Folkbladet-ledare från tidigare i februari – med rubriken ”Kan jag få bidrag för min rymdödleallergi?”. Jonas Bergström efterfrågade bland annat tydligare källhänvisningar till hans text. 

– Nu har de gjort ändringar i Carolin Dahlmans text och tillfört källhänvisningar till min ledare. Men de har fortfarande inte tagit bort en mening om att Folkbladet skulle vara en socialdemokratisk tidning. Det är felaktigt. Det är bara ledarsidan som är socialdemokratisk. De har inte heller gjort en rättelse i stil med att det i en tidigare version förekom felaktigheter, men att de nu har korrigerats, säger Jonas Bergström till Dagens Media och fortsätter: 

– Det gör mig irriterad att inte Bulletin och Ivar Arpi redovisar för sina läsare de misstag de har gjort. Och att det inte framgår för deras läsare, utan bara om man följer mig på Twitter. Och det vet jag att få av Bulletinläsare gör. Det Bulletin gjort bryter inte mot några direkta regler. Men mot kotym kring hur man brukar göra med rättelser i seriös media generellt.

Ivar Arpi skriver bland annat följande i sitt Facebook-inlägg där han bemöter kritiken:

”Jag har arbetat som ledarskribent i 9 år innan jag blev chefredaktör på Bulletin. Att använda samma siffror och uppgifter som andra skribenter i en fråga många skriver om är inte något problem. Att kritisera de statliga bidragen till Elöverkänsliga riksförbund är något av en folksport för ledarskribenter, och söker man bakåt hittar man ett antal snarlika texter. Givetvis ska alla krönikor stå på egna ben. Exempelvis genom att man söker för texten unik information eller en särskild infallsvinkel. Det har Carolin Dahlman gjort.”

Men han är också delvis självkritisk å Bulletins vägnar: 

”Jag har granskat texterna bredvid varandra, ord för ord. På ett par ställen anser jag att Dahlman borde ha angett Bergström som källa, eller fördjupat med egna ord. Han borde även han omnämnts vid namn, eftersom han citerades.”

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BulletinIvar Arpi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.