Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bubbleroom: "Vi betalar bloggarna"

Publicerad: 14 Maj 2010, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Via kickbacks har Bubbleroom.se skapat en marknadsföringsarmada bestående av 13 000 bloggare. "Bloggarna får betalt för att de hjälper oss", säger Svante Tengér, vd för Bubbleroom.


På e-handelssajten Bubbleroom.se samsas klassiska lyxmärken som Armani, Polo Ralph Lauren och Hugo Boss, med streetkläder som Zoo York, Wesc och Ecko Unltd.

Förutom tv-reklam har en genomtänkt strategi för att involvera bloggare varit en viktig framgångsfaktor för Bubbleroom, som i dag säljer för 10 miljoner kronor i månaden.

Omkring 13 000 bloggar finns med i Bubblerooms egna bloggnätverk.

– Vi delar med oss av våra pengar till de bloggare som anslutit sig till oss. De får betalt per antal klick från en pott som grundar sig i antalet besökare på sajten, säger Svante Tengér.

För pengarna får Bubbleroom rätt att lägga in annonslänkar i bloggarnas texter. Till exempel kan ordet ”jeans” leda till ett erbjudande på Bubbleroom där man kan köpa jeans.

– Vi ser en otrolig tillväxt på antalet affärer som generas från vårt nätverk även om det i dag ännu inte ger ett gigantiskt utfall.

För att skapa aktivitet och snack kring produkterna på nätet är det livsviktigt att ständigt pumpa ut nytt material.

– De märken som hela tiden släpper nyheter fungerar väldigt bra på nätet. Men många av de svenska märkena liver kvar i det gamla tänket med en stor höst- och vårkollektion.

Vad gör ni för att få bloggarna att skriva?

– Vi jobbar hela tiden med att dem bättre material. Frilagda bilder är ett bra tips. Men idag lever vi i en mer transparent värld. Det går inte att säga ”detta är det hetaste”, i dag bestämmer konsumenterna det på ett annat sätt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.