Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bubblaregrundare satsar på företag

Publicerad: 26 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Användargenererad video går inte att tjäna pengar på. Därför styr Netclips, företaget bakom bubblare, om sin verksamhet. Nu är det företagspresentationer i videoformat som gäller.


Björn Edman, vd på Netclips. Bubblare drog i gång 2006. I början av 2007 köpte Eniro delar av Bubblare och under våren 2007 plockades Clear Channel in som säljbolag och Bubblare anställde en försäljningschef. Men att sälja annonser runt användargenererad video har varit svårt.

- Det har varit medvetet tyst på Bubblare den senaste tiden. Vi har övergett modellen där vi är helt beroende av trafik. Nu satsar vi istället på tjänsten Videokatalogen rdär vi jobbar med företagspresentationer i videoformat, säger Björn Edman, vd på Netclips.

Netclips har börjat kommunicera företagsnamnet istället för namnet Bubblare. Bubblare lever vidare men fokus ligger just nu helt och hållet på företagstjänster. Avtal med 400 videoproducenter runt om i landet ska göra att de enkelt och snabbt ska kunna producera filmer åt sin kunder. Redan i dag finns filmer integrerade på Eniros Gula Sidorna.

Under 2008 gjordes ungefär 300 filmer för Gula Sidorna. Ungefär 40 filmer producerades också till Bokvideo, ett projekt med filmade bokrecensioner och högläsningar ur böcker som görs tillsammans med bland annat Adlibris och Bokus.

- Bokvideo är en av de kategorier vi har på Videokatalogen. Innan sommaren ska vi ha 25 olika underkataloger. Målet med året är att vi ska göra fler än 400 filmer, säger Björn Edman.

I dag finns 12 personer på Netclips som säljer Videokatalogen. Filmerna samlas på Videokatalogen men det är inte den sajten som är primär för visning av filmerna.

- Alla filmer kan bäddas in på andra sajter och det är på andra sajter som det huvudsakliga tittandet ska ske. Förutom boksajterna har vi samarbeten med Gymnasieguiden.se och ett par hotellsajter.

Kunderna betalar mellan 8 000 och 14 000 kronor för att få en film producerad. Sajterna som tar in filmerna betalar inte ett öre.

- Vi är mycket billigare än många andra produktionsbolag genom våra organiserade partners som jobbar ute i landet.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.