"Bruno Mars hörde av sig och hade sett ett av våra klipp"

2018-05-19 08:00  

HELGLÄSNING. Miljontals människor följer dagligen de svenska tvillingarna Iza och Elle Cryssanthander på musikappen Musically. Men trettonåringarna själva tar det hela med ro: "Vi har alltid bara gjort det för att det är kul", säger de till Dagens Media.

Iza och Elle Cryssanthander är enäggstvillingarna som tagit sociala medier med storm. På mindre än två har trettonåringarna gjort stor viral succé med sina dansvideos på appen Musically (varumärkesstavningen Musical.ly) och har i dag fyra miljoner följare världen över. 

I juli 2016 nådde appen 90 miljoner användare. Ungefär samtidigt, under sommarlovet, bestämde sig två elvaåriga tjejer sig för att själva börja lägga upp videos på den populära musikappen Muscially – och sedan dess har de dagligen lagt upp dansklipp som fått miljoner att titta.

Dagens Media träffar Iza och Elle, tvillingarna som driver Sveriges största konto på Musically, i samband med årets Stockholm Media Week på Grand Hotel i Stockholm, där tvillingarna intervjuades på scen.

För Dagens Media berättar de mer om hur allting började, reklamsamarbeten och när Bruno Mars hörde av sig.

Hur stort var Musically när ni började?

– Det var stort. Men det var i USA det var stort, i Sverige var det lite mindre i början.

Hade ni kompisar som använde Musically?

– Vi visste att det var två tjejer som höll på med det på skolan, men våra bästa vänner hade inte det.

Hur såg ni det för första gången?

– Vi såg ett klipp på Instagram från Muscially. Vi tyckte att det såg väldigt roligt ut och laddade ned appen och gjorde varsitt konto. Men det var roligare att göra videos tillsammans och då gjorde vi ett gemensamt konto istället.

Gick det snabbt att lära sig hur man skulle göra?

– Vi fick fråga runt lite för att ta reda på hur man skulle göra, men det mesta löste vi själva.

Iza och Elle lägger upp videos i vilka de dansar på Musically, men egentligen kan man göra vilka klipp man än vill på plattoformen. De förklarar att man kan sjunga, spela fotboll och göra komedier om man så vill.

– Vi har alltid gjort danser tillsammans. Det gjorde vi även när vi var nybörjare, då blev klippen kanske inte riktigt lika bra. Men då gjorde vi fortfarande samma typ av danser som vi gör i dag.

Har ni alltid varit intresserade av att dansa?

– Ja, när vi var små gick vi på dansklasser i bland annat balett. Nu gör vi inte det längre, men vi har alltid dansat hemma.

Vad dansar man på Musically?

– Det väljer man själv. Vi dansar mest synkoniserad dans med händerna och överkroppen. På de allra flesta Musically-videorna så ser man inte våra ben.

Kan danserna ta slut? Eller finns det alltid nya att göra?

– Jag tror inte att de kan ta slut. Vi kan alltid ta ett gammalt klipp och blanda med ett nytt. Det svåraste är att hitta låtar att dansa till. 

– Vi tänker alltid på vilka låtar som passar oss, och vissa låtar svårare än andra. Men det finns hur många låtar som helst på Musically och man vill kan man göra egna. Låtarna kommer nog aldrig heller de att ta slut och så länge det finns låtar kommer vi kunna fortsätta göra nya danser.

Har det hänt att en artist har hört av sig efter att ni dansat till artistens låt?

– Det har hänt. Bruno Mars hörde av sig och hade sett ett av våra klipp.

Jaså?

– Ja, och sen klippte de in det i hans musikvideo till en av hans låtar.

Iza och Elles manager Stina flikar in:

– Sedan får vi förfrågningar från artisters agenter om att de vill pusha för vissa låtar.

Hade ni egna förebilder när ni började?

– Vi visste egentligen inte vem någon var på Musically. Vi bara körde och tänkte inte så mycket. Det var första gången vi var öppna på sociala medier och vi visste ingenting om appen. Men vi tänkte inte så mycket på det, vi bara körde och tyckte att det var roligt. 

Ni är ju störst i Sverige – tänker ni någonsin på det?

– Vi har alltid bara gjort det för att det är kul. Vi har bara kört på och sedan har vi fått fler och fler följare. Vi har alltid försökt vara så kreativa som möjligt och bara försökt göra något annorlunda.

Men hur kommer man på nytt hela tiden? 

– I början kom vi på allting själva. Vi har också blivit inspirerade av vissa steg som vi har sett någonstans. Det finns väl säkert ibland folk som har gjort samma sak som vi innan, men det bara det att vi inte har sett det.

Ni spelar altid in videos tillsammans, tränar ni också tillsammans?

– Ibland kan det vara som att en av oss bara kommer på en liten bit och den andra nästan hela. Men oftast är det hälften-hälften.

Tvillingarnas stora tittarskara har också gjort att de fått en hel del fans.

– Det finns fan-sidor som repostar allt vi gör. Ibland kan man se en random video där någon gör exakt det vi gjort i vår senaste video.

Hur känns det? 

– Det är jätteroligt. Vi tycker att det är jätteroligt att det är så många som uppskattar det vi gör, och vi blir jätteglada för det.

Hur ofta lägger ni upp klipp?

– När vi började lade vi upp klipp precis när vi ville. Men förra sommaren bestämde vi oss för att lägga upp ett klipp om dagen, och sen har vi fortsatt med det.

Hur lång tid tar det att göra ett klipp?

– Det kan ta lite längre tid, ibland upp till 1,5 timme, men ibland går det jättefort. En Musically har vi gjort på bara fem minuter, men det hör inte till vanligheten. Det var precis innan en fotbollsträning.

Nyligen kom nyheten om att Iza och Elle skulle ta över resebolaget Tui:s konto på Musically när de reste till Kap Verde under sportlovsveckan.

I en vecka kommer tvillingarna Iza och Elle Cryssanthander ta över TUI Sveriges konto på Musical.ly. Foto: skärmdump

Ni har samarbetat med Tui. Vilka har ni annars samarbetat med?

– Just nu har vi ett års samarbete med EF Education och även med Lapoint surfresor och Kids and Teens på NK. Sen har vi gjort samarbeten med flera musikbolag, som Warner och Sony Music, och många fler olika typer av företag i flera olika branscher. Det blir mycket samarbeten. 

Vad tycker ni om att göra det?

–  Vi tycker att det är jättekul. Vi får göra det roliga och kreativa och vår manager gör det andra jobbet. Sedan får vi lära oss och uppleva väldigt mycket saker. 

Har det blivit någon skillnad i hur ni får göra era Musically-videos?

– Oftast får vi göra vad vi vill och vi får bestämma vilken dans som skickas in. 

Stina, Iza och Elles manager, flikar in:

– De flesta som vill göra samarbeten vill få mycket trafik och likes. Då tar man så klart hänsyn till vad det är som gör att de får det.

Hur mycket jobbar ni med andra kanaler? 

– Vi har Instagram och Youtube också. Instagram lägger vi upp lila mycket som på Musically, alltså ett inlägg varje dag.  Men på Youtube lägger vi inte upp lika ofta, för det tar så lång tid att göra ett klipp där. Där lägger vi upp en gång i veckan, säger tvillingarna, och fortsätter: 

– Men det tycker vi är ganska bra. En Youtube-video är oftast mycket längre, och det går fortare att se ett klipp på Musically. Så det är bra att vänta några dagar på Youtube.

Hur mycket kommentarer får ni?

– Vi får allt mellan 300 till 41 000 per inlägg. Det är mest på Musically och Instagram.

Hur mycket hinner ni svara på?

– Vi försöker svara på några per dag. Men vi hinner aldrig med alla. Vi försöker alltid svara så personligt som möjligt.

Vad frågar folk?

– Oj, det kan vara vad som helst... Allt från vad vi har på oss och vart vi har köpt det, till vem som är vem och hur man ser skillnad på oss.

Vad vill ni göra i framtiden?

– Vi kommer hålla på med våra sociala medier så länge vi tycker att det är roligt, och i nuläget tycker vi att det är jätteroligt. Så vi kommer nog hålla på ett bra tag till. Men vi är ju bara 13, vi vet inte riktigt än.

Se några av Iza och Elle Cryssanthanders mest sedda Musically-videos nedan:

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt