Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Brödmaskotar ska erövra internet

Publicerad: 30 November 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Orvar och Börje, Lantmännens maskotar sedan 1957 har en ny agenda – bli internetkändisar på 30 dagar.


Orvar och Börje, korv – respektive hamburgerbröd och mångåriga maskotar för Lantmännen Unibake har blivit nyfikna på internet.

– Ja du vet, de har varit maskotar sedan 1957 och nu är de lite uttråkade och vill se sig om i världen, uppleva saker och bli kändisar på det där internet som de har hört talas om, berättar Lars Olanders, marknadschef på Lantmännen Unibake.

Så hur ska de uppnå den här statusen av internetkändisar?

– Orvar och Börje är ju inte så hemma på det där med internet, de har ju mest sysslat med traditionell reklam så de har tittat lite på vad som fungerat tidigare.

Den första filmen där Orvar och Börje syns på internet är i en egen version av DDB:s Rolighetsteorin. Maskotarna vill prova om man kan få fler personer att välja trappan istället för rulltrappan om de vinkar resenärerna mot trappan. Resultatet var oklart men maskotarna fick nya kompisar.

Är det temat för kampanjen – nya versioner av framgångsrika viralfilmer?

– Orvar och Börje har ju kollat runt på internt och fått mycket inspiration. Kanske gör de filmer med helt egna idéer framöver också, jag vet inte, det får du fråga dem om.

Vad är Orvars och Börjes syfte med kampanjen?

– De vet att de är välkända figurer för våra konsumenter men nu vill de träffa nya yngre kompisar på en arena där de kan prata naturligt med dem.  

Lantmännen Unibake har för kampanjen jobbat med Domingo PR.

<object width="442" height="273"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hfOmo0raCWo?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/hfOmo0raCWo?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="442" height="273"></embed></object>

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.