Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bris i öppet brev till Google: ”Hjälp barnen på nätet”

I kontrast till Googles årliga lista över de mest sökta orden i Sverige, presenterar Bris de köpta sökord som lett mest trafik in till bris barn- och ungsidor. Högst upp på listan står ”Hjälp”. Nu ber vi sökmotorer att förenkla för barn att hitta den hjälp de söker, skriver Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.

Publicerad: 20 December 2019, 06:45

Vi ber sökmotorer att förenkla för barn att hitta den hjälp de söker, skriver Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog, som är Infälld i bild. Foto: Fredrik Hjerling

Foto: Moa Hoff


Ämnen i artikeln:

BrisGoogle

Se Googles svar längst ned.

Många barn som mår dåligt söker på nätet kring sina svårigheter, det kan handla om att skära sig, ta sitt liv eller om olika sätt att gömma sina ätstörningar. För att barn inte ska hamna i forum som snarare stjälper än hjälper, och i värsta fall uppmuntrar kring självdestruktiva beteenden har Bris sedan juni i år köpt mängder med sökord av Google för att bli synligare i resultatlistan när någon söker på vissa ord. Sökningar de flesta företag undviker, har vi aktivt valt att köpa vår synlighet kring för att fånga upp barn och unga som mår dåligt eller far illa. Sökord som exempelvis ”Mobbad i skolan”, ”Jag behöver hjälp” och ”Jag vill inte leva”.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Frågan är dock om ideella barnrättsorganisationer ska behöva köpa annonser för att barn och unga ska hitta till hjälplinjer när de söker på en sökmotor?

 Bris är Sveriges nationella stödlinje för barn och varje dag kontaktar barn oss genom telefon, chatt och mejl. Telekomoperatörer insåg tidigt sitt sociala ansvar och har visat sitt stöd genom att göra numret 116 111 gratis och anonymt för barn att ringa.

 Även sökmotorer har ett viktigt ansvar att leva upp till. Google kan närmast beskrivas som en del av våra digitala livs infrastruktur. Varför visar inte Google nummer till stödlinjer när någon söker på ord och fraser som handlar om till exempel självskadebeteende?

Bris förslag är därför att sökmotorer ska märka ut hjälporganisationer och stödlinjer, så att sökresultat som länkar till stöd- och hjälporganisationer får en tydlig markering. På så sätt kan barn och unga lätt se att en källa är tillförlitlig. 

Vi föreslår:

 1. Att Google och andra aktörer som erbjuder sökmotorer adderar telefonnummer till aktuella stöd- och hjälplinjer som kan kopplas till sökord som psykisk ohälsa, ätstörningar, våld, mobbning och skadliga familjesituationer.

2. Att sökresultat som länkar till stöd- och hjälporganisationer får en tydlig markering, så att barn och unga lätt kan se att en källa är tillförlitlig.

 Tillsammans kan vi se till att alla, barn och unga likväl som vuxna, har någon att vända sig till när de mår dåligt eller far illa.

 Magnus Jägerskog, Generalsekreterare Bris, Barnens rätt i samhället, och representant för Europas barnhjälplinjer (CHI, Child Helpline International)

Googles svar

Vi vet att många människor vänder sig till internet för information och råd, så när sårbara och utsatta användare vänder sig till Google med sökningar såsom ”jag behöver hjälp” eller ”jag vill inte leva”, är våra system designade för att prioritera relevanta sökresultat från de mest tillförlitliga och användbara källorna tillgängliga. I en rad olika länder har vi uppdaterat våra system för att öka synligheten kring exempelvis nationella hjälpnummer vid sökningar som indikerar avsikt att skada sig själv. Vi arbetar för att rulla ut funktionalitet som denna bredare på fler marknader framgent. 

 

Vi arbetar också med ideella föreningar och välgörenhetsorganisationer runtom i världen som är verksamma inom dessa områden, och erbjuder dels kostnadsfri utbildning inom exempelvis sökannonsering och användningen av digitala verktyg samt annonsering upp till 100 000 SEK varje månad på Google. Bris är en av organisationerna inkluderade i arbetet, och vi ser fram emot att fortsätta arbeta med dem framöver. Eftersom sökmotorn visar information som finns tillgänglig på ett givet ämne, uppmuntrar vi också webbutgivare och experter på området att skapa högkvalitativt innehåll och resurser som kan rankas i sökresultaten för söksträngar relaterade till ämnen som dessa. 

 

Andrea Lewis Åkerman

Kommunikationsansvarig

Ämnen i artikeln:

BrisGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.