Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bredbandsbolag vill se nätneutralitet

Publicerad: 25 November 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:20

Tv-bolagen trycker på för reglering. Så ställer sig bredbandsleverantörerna till nätneutraliteten.


Mot bakgrund av stämningen mot Bredbandsbolaget har Dagens Media frågat Sveriges fyra största bredbandsoperatörer, sett till marknadsandel på privatmarknaden, om hur de generellt förhåller sig till nätneutraliteten.

Svaren är entydiga.

– Tele2 står helt bakom nätneutralitetskonceptet, som innebär att våra kunder själva skall kunna välja fritt när det gäller de innehållstjänster och applikationer de vill använda. En väl fungerande nätneutralitet skapar förutsättningar för innovation, konkurrens och investeringar, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige.

Även Com Hem säger sig stödja principen om ett öppet internet.

– Det är en viktig princip att marknadskrafterna och den fria konkurrensen fungerar och att trafiken inte stryps eller diskrimineras. Det är också angeläget att det råder transparens gent­emot kunderna om hur trafiken hanteras, säger Fredrik Hallstan, presschef på Com Hem.

telenor anser att en internet­operatör inte ska blanda sig i vilket innehåll och vilka tjänster som kunderna konsumerar.

– Telenor är för ett öppet internet utan blockering, filtrering och andra åtgärder som motverkar att våra slutkunder kan nå varandra.

Telia Sonera har en särställning i Sverige, då bolaget har nära dubbelt så stor marknadsandel som den närmsta konkurrenten Com Hem. Vd:n Johan Dennelind har i intervjuer öppnat för samarbeten med innehållsleverantörer på liknande sätt som Netflix och Comcast gör i USA. Malin Frenning, vd för Telia Sonera Sverige, skrev efter tv-bolagens utspel ett eget brev till Mehmet Kaplan, bostads- och stadsutvecklingsminister, med ansvar för IT-frågor:

”Den typ av reglering som tv-bolagen förespråkar på telekomområdet skulle innebära en helt ny inriktning för Sverige i de pågående EU-förhandlingarna”, skriver hon.

Iréne Krohn, presschef på Telia Sonera, säger att de i framtiden vill kunna ha möjligheten att prioritera trafik utifrån samarbeten med innehållsleverantörer.

– Ett troligt framtidsscenario är att många konsumenter även vill kunna köpa filmtjänster som i dag levereras över öppna internet med en viss kvalitetsnivå.

Jobbar ni i dag med att utveckla sådana affärsmodeller?

– Telia arbetar kontinuerligt med att tillsammans med partners kunna utveckla så kallade specialiserade tjänster. Dessa kan och bör existera parallellt med en stabil öppen internettjänst.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.