Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Breakit växer – men utan vinst

Publicerad: 20 Juli 2017, 14:17
Uppdaterad: 20 Juli 2017, 14:58

Nyhetssajten Breakit ökar omsättningen men är fortfarande en förlustaffär. ”Vi ska bli ännu mer konkurrenskraftiga i vårt annonserbjudande”, säger Breakits vd Olle Aronsson.


Ämnen i artikeln:

Breakit

Två och ett halvt år har gått sedan Breakit, med nyheter om tech och startups, gick live.

Bolaget grundades av Stefan Lundell, Olle Aronsson och Eric Gisaeus i januari 2015 med målet att bli ”en självklar digital mötesplats” för den svenska techindustrin.

Första året gjorde Breakit en förlust på 1,2 miljoner kronor. I fjol låg förlusten något högre, på 1,5 miljoner kronor, enligt bolagets färska bokslut.

Omsättningen för 2016 ökade samtidigt med 270 procent, till 6,8 miljoner kronor, via intäkterna från annonser och event. Allra bäst gick det för sajtens sponsrade innehåll i form av nativeannonser, skriver Breakit på sin hemsida.

I en livesändning på Facebook kommenterade Breakits vd och ansvarige utgivare Olle Aronsson på torsdagen årsredovisningen.

– Vi har varit riskkapitalfinansierade från starten och än så länge lever vi fortfarande på externt riskkapital och att investerarna tror på oss helt enkelt, säger han i sändningen.

Satsar på räckvidd

Enligt Aronsson kommer Breakit efter en period med fokus på varumärkesbyggande framöver att satsa mycket på räckvidd och volym, samt på att utveckla produkten med exempelvis mer video. Företaget har även anställt en webbredaktör som enbart kommer att arbeta med att sprida sajtens innehåll.

– Vi tror att vi kan göra samma sak som vi har gjort, men i större skala, och med större skala kommer ofta vinst, säger Olle Aronsson.

För tillfället har Breakit omkring 4,5 miljoner kronor kvar i kassan. Ett kapital som Aronsson menar räcker åtminstone i ytterligare 24 månader om bolaget inte gör några större investeringar. Hans prognos är att Breakit skulle kunna gå med vinst redan i år.

– Men även om vi inte gör det så kommer vi inte gråta blod. Så länge vi gör bra journalistik och växer på bra så tycker jag att 2019 skulle kunna vara ett rimligt vinstår, tillägger han.

Utesluter inte betalmodell

För att kunna överleva med jättar som Google och Facebook på annonsmarkanden menar Breakit-chefen att bolaget måste investera för att bli mer konkurrenskraftiga i sitt annonserbjudande. Det bland annat genom att hitta sätt för läsarna att vilja stanna kvar på sajten längre.

– Jag tror absolut att modellen med annonser är skalbar och är övertygad om att det går att göra helt andra saker när man inte har den gamla printaffären. Det går att bygga en fin skalbarhet och lönsamhet med annonsfinansierade medier, men det är svårt att göra det om man samtidigt ska bära de tunga kostnaderna från printryggsäcken, säger Olle Aronsson och fortsätter:

– Med tillräckligt många läsare, tillräckligt mycket data om läsarna och ett tillräckligt bra varumärke är jag fullt övertygad om att vi kan hjälpa annonsörerna att skaffa nya kunder.

Samtidigt utesluter han inte möjligheten att Breakit på sikt skulle kunna ha ett betalerbjudande.

– I så fall kanske det skulle kosta 99 kronor i månaden drar jag till med då, det är vad jag har räknat på och tycker ser rimligt ut.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Breakit

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.