Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Breakit byter vd: ”Står inför en expansionsfas”

Publicerad: 27 augusti 2019, 07:00

Camilla Björkman och Olle Aronsson.

Foto: Daniel Ivarsson

Techsajten Breakit har siktet inställt på snabb tillväxt. Nu lämnar grundaren Olle Aronsson vd-posten, till förmån för Camilla Björkman. ”Vi står inför en expansionsfas”, säger han.


Ämnen i artikeln:

digitalt

Techsajten Breakit startades 2015 av Olle Aronsson och Stefan Lundell med målet att rapportera om det digitala näringslivet.  

Sedan dess har bolaget vuxit, och ökat omsättningen för varje år som gått. I den senaste årsredovisningen landade omsättningen på 13,7 miljoner kronor.  

Nu kliver medgrundaren Olle Aronsson ned från vd-posten för att ge plats åt Breakits tidigare affärsutvecklingschef Camilla Björkman. Hon har också ansvarat för eventavdelningen och bolagets kommersiella samarbeten. 

– Det känns både kul och ärofyllt att ta över uppdraget från Olle, säger hon.  

Innan Camilla Björkman började på Breakit 2016 var hon bland annat chefredaktör på tidningen Driva eget och kommersiell förlagschef på Frida förlag. 

–  Beslutet togs av huvudägarna, alltså jag och Stefan Lundell, i våras. Vi står inför en expansionsfas och vi känner att Camilla är den bästa personen att leda Breakit då. Hon har den kompetensen som krävs för att driva expansion i högt tempo av en medieaffär, säger Olle Aronsson. 

Med Camilla Björkman på vd-posten är tanken att Breakit ska köra gasen i botten. Tillväxtstrategin sammanfattar Camilla Björkman i fyra punkter. 

– Vi kommer att satsa mer på journalistiken, som alltid är kärnan i det vi gör. Vi vill bygga upp en större annonsaffär. Vi vill dra igång en betalväggssatsning för premiummaterial. Och så vill vi satsa mer på event och impactfrågor, som berör hållbarheten i det nya näringslivet, säger hon. 

Olle Aronsson stämmer in, och menar att det finns goda belägg för att skala upp Breakits affärer: 

– Egentligen är det ganska enkelt – vi ser ingen avmattning på annonsmarknaden vad gäller Breakits kreativa annonsering som består av native och poddar. Tvärtom finns det en jättestor efterfrågan att synas på en nischad affärssajt som riktar sig mot yngre beslutsfattare i det digitala näringslivet. 

Olle Aronsson beskriver sig som den medarbetare som haft ”flest hattar på huvudet genom åren”.  Övergången från vd-rollen ser han som naturlig. 

– Det känns mer som att jag glider in i rollen mjukt än att det är ett kraftigt skifte. 

På Breakit kommer han att fortsätta vara produktchef och arbeta tillsammans med bolagets utvecklare. Han fortsätter också att jobba nära de största kunderna med annonserna, och med betalväggen vars lansering inte är spikad än. 

Han behåller rollen som ansvarig utgivare. 

– Journalistik som hjälper människor att följa och förstå det nya näringslivet kommer bara att bli viktigare när världen snurrar så fort, säger Camilla Björkman. 

– Vi skriver om och för den delen av näringslivet som växer. Och ju mer den växer, desto mer växer vi, säger Olle Aronsson. 

Julia V. Caesar

Reporter

Ämnen i artikeln:

digitalt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.