Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Breakit börjar med betalvägg

Publicerad: 9 Maj 2019, 12:01

Camilla Björkman är delägare och affärsutvecklingschef på techsajten Breakit.se.

Breakit har sedan starten 2015 varit helt gratis. Men nu planerar techsajten att låsa in material, avslöjar Breakits delägare Camilla Björkman för Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Breakit

Tech- och entreprenörssajten Breakit har sedan starten bjudit sina läsare på innehållet – verksamheten har delvis varit annonsfinansierad. 

Men i en intervju med Dagens Media, under Stockholm Media Week, berättar affärsutvecklare och delägare Camilla Björkman att Breakit nu planerar att låsa in delar av innehållet. 

– Vi kommer att börja med en betalvägg, säger hon. 

Lanseringsdatumet är ännu inte helt klart:

– Vårt tech-team tittar just nu på hur vi ska lägga upp det. Vår strategi är att vi bara ska köra igång och testa hur det går. Det finns lite analys bakom, men vi kan inte lägga för mycket tid på det då vi gissar att vi kommer att behöva tänka om och göra om ändå. 

Allt kommer dock inte låsas in. Delar av innehållet kommer fortsättningsvis att vara gratis: 

– Vi behöver bygga varumärket och då måste vi kunna sprida vårt material så mycket det bara går. Vi är ett så pass nytt varumärke att vi inte riktigt har den räckvidden ännu, säger Camilla Björkman. 

Breakit ligger på cirka 160 000 unika användare i veckan, enligt Camilla Björkman. 

Hon tror att om Breakit lyckas så kommer det att vara positivt både för läsare och annonsörer.

– Annonsörerna vill nå läsare som är engagerade och som spenderar mycket tid med innehållet. Om man har en inloggningstjänst och läsarna betalar för journalistiken är de mycket mer dedikerade och engagerade. Det kommer annonsörerna vinna på. Räckvidden minskar men kvaliteten ökar. 

Ni kommer ha kvar annonser i premiuminnehållet? 

– Bannerannonsering vill nog många slippa. Men sponsrat native-innehåll tycker läsarna bara är bra, om de tillkommer i ett intressant partnerskap. Som inloggad läsare ser man nog att den typen av artiklar tillför värde. 

Oavsett om man låser in material eller inte handlar det till sist att leverera värde till sina läsare och annonsörer menar Camilla Björkman.

– Då kommer man alltid ha en affärsmodell och få in pengar. Det är när man inte riktigt levererar som både läsare och annonsör drar. Därför är jag aldrig orolig för att media ska gå åt skogen. Det handlar helt enkelt om att leverera bra innehåll. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Breakit

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev