Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Branschveteranerna startar konsultföretag – ska effektivisera marknad och försäljning

Publicerad: 18 mars 2021, 06:30

Branschveteranerna John Eriksson, Anders Jonell och Tobias Eidem har startat det nya konsultföretaget Autopista. Ambitionen är att öka tillväxten för sina kunder genom att effektivisera den digitala marknads- och försäljningsavdelningen.


Ämnen i artikeln:

CuramandoRed BullKIA

John Eriksson, Anders Jonell och Tobias Eidem har en mångårig bakgrund från mediebranschen. John Eriksson som Senior Expert på Curamando, Anders Jonell med sin bakgrund som marknadschef på Red Bull och Tobias Eidem, tidigare chef över KIA-index.

Tillsammans har de nu dragit i gång det nya konsultföretaget Autopista med ambitionen att öka kundernas tillväxt genom att effektivisera den digitala marknads- och försäljningsavdelningen.

– Alla marknadsteam jag någonsin haft kontakt med upplever att de har svårt att få tillgång till sin egen kunddata. I bästa fall ligger det som ett projekt hos IT-avdelningen som fastnat i GDPR-träsket eller något annat träsk, säger John Eriksson i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi skapar ett tryck i organisationen som får det att hända och vi ser enorma lyft i effekt bland de som lyckas komma i mål. Stora företag kan spara miljoner i media genom att till exempel inte annonsera mot de som redan är kunder.

Tobias Eidem, som är är gruppledare i IAB:s Post Third Party Cookie Task Force samt ledamot i Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, säger att det finns flera saker som försvårar hanterandet av data. Bland dem teknik, etik och juridik.

– Det finns stora osäkerheter kring vad annonsörer får göra enligt de nya privacy-lagarna. Oftast tar annonsörer det säkra före det osäkra och bara skrapar lite på ytan. Här tappar många företag väldigt stor potential på grund av en i många fall obefogad rädsla.

Skillnaden på Autopista och de andra många digitala byråer som finns är att Autopista kommer att arbeta mer kund- och affärsnära, säger Anders Jonell.

– Vi kommer inte att ha några retainers utan sälja projekt eller bemanning med konkreta mål. Vi ser att marknaden har exploderat för konsulttjänster inom digital marknadsföring och försäljning. Det gäller att våga hålla hög leveranskvalitet samtidigt som man växer.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

CuramandoRed BullKIA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.