Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Brakförlust för Voddler

Publicerad: 1 Juli 2010, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:45

UPPDATERAD. Filmtjänsten Voddler gick back med 17 miljoner kronor förra året. Nu är det dags att fylla på kassan igen.


Ämnen i artikeln:

Voddler

Voddler AB:s nettoomsättning under 2009 var begränsade 1,6 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut. Posten "övriga rörelseintäkter" uppgick samtidigt till drygt 11 miljoner.

Det räckte dock inte på långa vägar till att täcka kostnaderna, som landade på nästan 30 miljoner kronor. Rörelseförlusten blev slutligen drygt 17 miljoner kronor.

– Vi lanserades i november och hade bara intäkter från halva november och december. Att v gör en förlust första året är helt enligt plan, säger Fredrik Bentlinger, finanschef på Voddler.

Koncernen, Voddler Group, omsatte 1,7 miljoner kronor och redovisar en förlust på 3,5 miljoner kronor 2009.

– Hittills i år håller vi oss till planen. Reklamintäkterna har lossnat och har ökat väldigt väl. Nu släpper vi tjänsten fri och får betydligt fler visningar av reklamen, säger Fredrik Bentlinger.

Vid bolagsstämman i juni antogs ett optionsprogram som ger Voddlers vd Marcus Bäcklund möjlighet att köpa 1,5 miljoner teckningsoptioner, motsvarande lika många aktier för 10 kronor styck. Dessutom gav man styrelsen rätt att genomföra ännu en nyemission, men exakt hur mycket pengar det handlar om framgår inte av Bolagsverkets dokument.

– Vi har möjlighet att ta in nya pengar när vi startar utanför Norden i höst. Avtalen med filmbolagen är dyra, vi kommer att behöva mycket pengar, säger Fredrik Bentlinger.

I februari fyllde Voddler på sin kassa med 26 nya miljoner när danska riskkapitalbolaget Eqviteq Partners gick in som ägare, genom en nyemission och ett skuldebrev.

Hösten 2009 pumpade ett stort antal investerare och affärsmän in 35 miljoner kronor i filmtjänsten, som i dag meddelade att man öppnar sig för alla konsumenter. Vilka investerarna var kan du läsa här.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Voddler

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.