Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Brakförlust för Tourn

Publicerad: 14 Augusti 2019, 07:57

Robin Stenman, vd på Tourn International.

Influencerkoncernen Tourn International redovisar en rejäl förlust under 2018. Det visar bolagets färska bokslut.


Ämnen i artikeln:

TournInfluencer marketing

Tourn redovisar en rörelseförlust på 12,6 miljoner kronor för helåret 2018. Det kan jämföras med en förlust på 0,6 miljoner kronor året dessförinnan. Enligt bokslutet beror förlusten dels på kostnader av engångskaraktär, dels en förändring i hur bolaget hanterar kundfordringar. ”Bolaget väljer att skriva ner kundfordringar som är äldre än en viss period och tar istället tillbaka de när bolaget lyckats jobba in fordran”, skriver man i bokslutet där man också berättar att totalt 7,7 miljoner kronor som inte är relvanta för den pågående verksamheten dragits av från EBITA. 

Även exklusive förändringarna i hur man jobbar med kundfordringar så gör bolaget en förlust. Enligt Robin Stenman, vd på Tourn, beror det bland annat på att man testat sig fram för att hitta sättet som ett influencerbolag bör jobba på.

– Vi testar exempelvis mycket olika tekniska system eftersom vi inte vetat vad som kommer att lira och inte lira. Men under 2018 kände vi att vi hittat vårt recept och har landat i vilka plattformar som vi ska jobba med, samtidigt som marknaden har stadgat sig. Under 2018 har vi tagit bort det vi inte tycker har fungerat, vilket har kostat en del, säger Robin Stenman till Dagens Media.

Trots förlusten så har Tourn dock en tillväxt i bolaget – omsättningen ökar från 48 miljoner kronor 2017 till 53,4 miljoner kronor 2018.

I Tourn International ingår Tourn Agency, Youtube-plattformen Nagato, samt dotterbolaget Hubso, vars affärsidé är att bygga kommersiella varumärken kring influencers.

Målet för 2019 är att skapa ett lönsamt bolag, skriver Robin Stenman i bokslutet: ”Vi utökar Tourns affär genom nya plattformar och nya kunder: Vi kommer att växa internationellt med Nagata. Vi satsar hårt på att ta vara på synergierna mellan våra influencers och Hubso. Vårt mål under 2019 är att visa Toums skalbarhet och samtidigt möjlighet till lönsamhet.” 

Tourn International är börsnoterat så därför kan inte Robin Stenman uttala sig närmare om de finansiella målen för 2019. Den senaste kvartalsrapporten, från Q1 2019, visar dock en vinst på 784 000 (274 000) kronor och en omsättningsökning på 54 procent till 17,5 miljoner kronor.

– Nu handlar vårt jobb om att gasa och lägga tid och fokus på det som vi vet fungerar. Vi växer mycket internationellt, bland annat i Sydamerika, England, USA och Tyskland. Så fokus framåt kommer att ligga på att ta med oss det vi lärt oss på den svenska marknaden till andra länder, säger Robin Stenman.

Dagens Media kunde nyligen berätta att Tourn under sommaren startat esportbolaget Charge. 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TournInfluencer marketing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.