Brakförlust för Spotify

2009-08-17 13:44  

Den svenska musiktjänsten Spotify blöder pengar.

Spotify har fått mycket medial uppmärksamhet de senaste veckorna. I början av månaden avslöjade Financial Times att utländska investerare var beredda att pumpa in runt 50 miljoner dollar i musiktjänsten, som värderades till nästan 2 miljarder kronor.

Dessutom stod det klart att flera stora skivbolag fått köpa en knapp femtedel av aktierna i Spotify till reapris före det att musiktjänsten lanserades. Samtidigt sprängde Spotify miljonvallen för antal användare i Sverige.

Spotifys svenska verksamhet är dock ingen kassako ännu. Spotify AB redovisar en nettoomsättning på 725.455 kronor (2.003) för 2008. Det räcker inte på långa vägar till att täcka kostnaderna, som uppgår till 32,8 miljoner kronor - varav knappt 22 miljoner är personalkostnader.

Rörelseresultatet  landade på -31,8 miljoner (-16,2).

I november 2008 sa vd:n Daniel Ek till Dagens Media att Spotifys annonssystem kom igång först i oktober det året, vilket skulle innebära att systemet varit igång i fyra månader då bokslutsperioden stängde.

Spotify AB hade 34 anställda (21) i Sverige under 2008.

Sophia Bendz är marknads- och kommunikationschef på Spotify.

– Vi kommenterar inga finansiella siffror, säger hon.

Varför inte?

– Vi känner inte att vi behöver dela med oss av dem just nu.

I bokslutet skriver Spotify:

"Verksamheten färväntas växa under 2009. Fram till att bolaget uppnår eget positivt kassaflöde kommer finansiering ske via moderbolaget Spotify SARL".

Spotifys fria kapital uppgår nu till knappt 15 miljoner kronor.

Läs Ola Erikssons kommentarer här.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt