Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bostäder och bilar säljs bäst på nätet

Publicerad: 4 juni 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Den som vill sälja en bil eller sin bostad gör bäst i att annonsera på nätet. Vill man annonsera om nöjen och evenemang är dock dagstidningar att föredra.


Det är den senaste SOM-undersökningen från Göteborgs Universitet som Dagensmedia.se tagit del av som visar att internet blir en allt naturligare kanal för människor som är ute efter att läsa annonser. Undersökningen har tittat på åtta olika annonskategorier och frågat drygt 1600 personer om var de helst letar efter annonser. I fem av de åtta kategorierna är internet den kanal som svenskarna helst använder för att leta efter annonser. Privatannonser, annonser från lokala butiker och nöjesannonsering är dock mer eftertraktat i dagstidningar än på nätet.

Störst andel letar annonser på nätet inom kategorierna resor och bostäder, 56 respektive 52 procent.

- Nätet ger ett stort mervärde jämfört med papperstidningen. Vid bostadsannonsering kan du till exempel få mycket mer bilder och ibland gå in i lägenheter virtuellt på nätet, säger Marie Grusell, filosofie doktor vid Göteborgs universitet som tillsammans med Björn Danielsson gjort undersökningen.

Undersökningen visar också, föga förvånande som författarna skriver, att yngre är mer benägna att leta efter annonser på nätet än äldre.

- Vart vi letar efter annonser har självklart med hur våra medievanor i stort ser ut, säger Marie Grusell.

När det kommer till utbildning är personer med låg utbildning underrepresenterade på nätet. Inom samtliga annonskategorier är andelarna bland de medel- till högutbildade mer än dubbelt så stora som bland de med låg utbildning.

- Internet var tidigt de högutbildades medieum, samtidigt som vi ser att bilar och mc eftersöks mer av lågutbildade på nätet. Undersökningen har också jämfört 2008 års undersökning med siffror från 2001 och 2003. Här syns att mediekonsumenter hellre letade efter både bostadsannonser, bil- och platsannonser i dagspressen än på nätet 2001. 2008 var det motsatt förhållande för alla tre kategorierna.

- 2004-2005 ansågs reklam på nätet inte vara så bra eftersom att den ofta var påtvingad. Nu har acceptansen ökat eftersom att det blir allt enklare att få den reklam man själv väljer. Den utvecklingen tror jag kommer att fortsätta, säger Marie Grusell.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.