Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Börsjättar ratar Facebook

Publicerad: 1 Mars 2011, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Bara 35 av de 100 största bolagen på den svenska börsen har en egen Facebook-sida.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook har idag fler än 600 miljoner användare men börsföretagen har inte varit lika intresserade som allmänheten. Enligt undersökningen ”Svenska Börsbolags Facebook-status” från företaget Svenska Listor, har bara 35 av de 100 största börsnoterade företagen en officiell Facebook-sida.

– Det är inte helt överraskande att det ser ut på det här sättet. Det är lite som när nätet kom, vissa var snabbare än andra men i dag har så gott som alla företag en sajt. Så kommer det också att bli med Facebook, säger Jonas Blomberg, grundare och vd för Svenska Listor.

Svenska Listor har intervjuat företrädare för flera av de företag som finns på Facebook och de som ännu inte gjort sin närvaro känd där.

– Bland de företag som etablerat sig på Facebook finns oftast en klar och tydlig uppfattning om vad företaget vill få ut av den närvaron. Bland dem som ännu inte tagit steget kan man se att det finns många förutfattade meningar, som att Facebook är ett tidsfördriv utan egentlig affärsnytta.

Varför är det viktigt att finnas på Facebook?

– Det ger en möjlighet att påverka uppfattningen om det egna varumärket, att föra en tvåvägsdialog med kunderna. Finns man inte där så går man miste om den möjligheten.

Jonas Blomberg lyfter fram H&M som ett positivt exempel och Nordea som ett negativt. Nordea har inte startat någon Facebook-sida men finns ändå på det social nätverket med en sida som proklamerar att Nordea är den trögast banken i hela världen.

– H&M är ett av de företag som lyckats bäst på Facebook. De har förstått att det viktigaste inte är att få så många "likes" som möjligt och hela tiden trycka sitt varumärke i ansiktet på besökarna. Interaktion är ledordet för H&M och det har varit nyckeln till framgång.

Läs Svenska Listors ranking av börsföretagens Facebook-sidor här.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.