Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Boom för sociala medier hos företag i år

Publicerad: 7 Januari 2009, 10:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Sociala medier börjar bli en hygienfaktor på nätet och företagen som inte tar till sig teknikerna för sin interna kommunikation kan få stora problem att rekrytera ny personal. Det säger Niall Cook, Hill & Knowltons globala chef för digitala medier.


Sociala medier har fått sitt stora genombrott hos allmänheten under 2008 och under hösten har intresset från företag att använda kanalerna som en del av sin marknadsföring ökat.

- Nästa steg för företagen är att de måste plocka in tekniker som twitter, wikis och videotjänster i sin internkommunikation. Annars finns det en stor risk att yngre personer ratar företaget som arbetsgivare, säger Niall Cook.

Enligt honom är arbetskraften som nu är på väg ut på marknaden så vana vid att använda sociala medier att de med stor sannolikhet kommer titta snett på företag som inte tagit dem till sig internt.

- För en yngre generation handlar det inte det här om tekniker utan om kultur, det finns inte för dem att den här typen av tjänster inte fungerar överallt. Att förbjuda Facebook på ett företag kan stå dem mycket dyrt.

Enligt Niall Cook fungerar samma principer som primärt används som öppna mediekanaler lika bra som internkommunikation.

- Företagen bör kanske vara försiktiga med att använda Youtube för känslig information men samma principer fungerar utmärkt för ett internt videodelningssystem. De sociala medierna bör därmed inte bara ses som en plats för annonsering.

Trenden syns tydligast i USA och enligt Niall Cook ligger Europa 12-18 månader efter generellt sätt vad gäller internettrender.

- I år kommer den stora boomen i Europa och alla som vill attrahera unga medarbetare måste inse det här.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.