Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Booli jublar över konkurrentens olycka

Publicerad: 17 April 2013, 12:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Boolis vd är på riktigt bra humör. Anledningen – konkurrenten Hemnets sajt-haveri tidigare i dag.


Ämnen i artikeln:

Hemnet

I dag drabbades Hemnet av ett omfattande it-haveri som ledde till att sajten under ett par timmar låg nere. Det är något som gör Anders Kyhlstedt, vd på konkurrerande Booli, mycket glad.

– Det är ju väldigt roligt för oss att Hemnets sajt ligger nere för tillfället och att den gjort det till och från de senaste dagarna. Detta tillsammans med införandet av betalannonserna gynnar självklart oss, säger Anders Kyhlstedt, vd på Booli, till Dagens Media.

Förra veckan meddelande Hemnet att de börjar ta betalt för sina bostadsannonser, ett meddelande som väckt olika reaktioner hos både mäklarna och bostadssäljarna. Betaltjänsten innebär att säljaren betalar 600 kronor för att få en bostadsannons på Hemnets sajt. På Booli kostar det inget att annonsera och nu hävdar Booli att de gått om Hemnet i antal objekt.

– Vi har fler objekt än Hemnet, det beror delvis på att vi inte är beroende av att varje säljare manuellt lägger upp objekten hos oss. Vi är en sökmotor som läser av information från mäklarnas egna sidor. Vi växer väldigt snabbt nu och det märks bland annat på antalet besökare på sidan, säger Anders Kyhlstedt

Andreas Löwgren, försäljningsdirektör och tillfällig marknadschef på Hemnet, känner sig inte oroad över utvecklingen.

– Det är viktigt att veta skillnaden mellan Hemnet och våra konkurrenter. Vi har konkurrenter som spindlar information från andra sidor, vilket såklart gör att de har fler objekt än oss, men det betyder inte att de är bättre än oss, säger han till Dagens Media.

Boolis vd tror att betalannonserna kommer att få betydande konsekvenser.

– Jag tror att Hemnet underskattar effekten av den oro som betalannonserna skapar hos konsumenterna. Som köpare vill man ha alla annonser på samma sida och det kan vi erbjuda. Om man inte har det, som i Hemnets fall, är risken att man förlorar till andra tjänster som har det.

Som svar på kritiken från Booli svarar Hemnet följande:

– Vi lägger inte energi på vad konkurrenterna säger om oss utan på att skapa världens bästa bostadssajt.

Anledningen till att Hemnet legat nere vid ett par tillfällen beror på att en databas inte fungerade. Hemnet har nu rättat till felet och sidan är åter öppen.

Frida Wickberg


Ämnen i artikeln:

Hemnet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev