Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Bonniersajter i debattbråk

Publicerad: 14 maj 2009, 14:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Bonniersajterna Resume.se och Newsmill.se har råkat i luven på varandra. Orsaken är en debattartikel - som först publicerades hos Newsmill och sedan även hos Resumé. "Inte med ett ord nämnde de att det var vår text", säger PM Nilsson, vd på Newsmill.


Debattsajten Newsmill uppmärksammade i dag frågan om politisk reklam, och Metros och TV4:s beslut att inte tillåta Sverigedemokraterna att köpa utrymme.

Bland annat skrev pr-konsulten Gunnar Fröroth en debattartikel för Newsmill. En stund senare publicerades exakt samma text hos Resumé.

- De tog den text som vi hade, och så brukar man ju inte göra, säger Newsmills vd PM Nilsson, och fortsätter:

- Det är intressant att de ser på andra sajter på det här viset. Det man brukar göra är ju att rewrita eller citera, men det här är något helt nytt - att ta hela texten utan med ett ord nämna att det var vår text. Juridiskt fel? Nej. God publicistisk sed? Nej.

Tobias Rydergren, webbchef på Resumé, förstår inte upprördheten hos Newsmill, och går till motangrepp:

- Vi såg debattartikeln av Gunnar Fröroth, och tyckte att den var intressant. Vi ringde upp honom och frågade om vi fick publicera den, och det måste väl ändå vara artikelförfattaren som äger upphovsrätten till sin egen text? Vi har inte snott den.

Newsmills Leo Lagercrantz och Resumés chefredaktör Viggo Cavling har under dagen haft flera kontakter om den dubbelpublicerade debattartikeln. Efter påstötning från Gunnar Fröroth valde Resumé att berätta att artikeln först publicerats hos Newsmill.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.