Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bonniers Toca Boca får nya ägare

Publicerad: 21 April 2016, 13:09
Uppdaterad: 5 Augusti 2016, 07:27

Bild: Toca Boca.

Toca Boca köps av kanadensiska Spin Master. "Ser fram emot ett spännande samarbete med dem för att fortsätta att utveckla våra varumärken", säger Björn Jeffrey, vd för Toca Boca.


Ämnen i artikeln:

BonnierToca Boca

Toca Boca, som ingår i Bonniers affärsområde Growth Media, säljs nu till kandadensiska leksaks- och underhållningsföretaget Spin Master.

Det var för fem år sedan som Toca Boca startades, som ett projekt på Bonniers huvudkontor i Stockholm. Sedan dess har man enligt företagets egna siffror uppnåt 140 miljoner nedladdade appar.

Idag har Toca Boca mer än 60 procent av omsättningen i Nordamerika.

Från kärnaffären inom digitala leksaker är Toca Bocas ambition att växa genom att bredda sina varumärken inom video och fysiska produkter.

– Vi har haft förmånen att ha full uppbackning av Bonnier sedan dag ett, och deras värderingar inom entreprenörskap och självbestämmande har varit en förutsättning för att vi skulle växa och lyckas. Spin Master är en ledande innovatör inom leksaker och underhållning, och vi ser fram emot ett spännande samarbete med dem för att fortsätta att utveckla våra varumärken Toca Boca och Sago Mini inom nya områden för barn runtom i världen, säger Björn Jeffrey, vd för Toca Boca, i ett pressmeddelande.

Parterna är överens om att inte offentliggöra köpeskillingen. Affären fullbordas i början av maj.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BonnierToca Boca

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.