Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Bonniers Alexander Lydecker om annonserna: "Ett bedrägeri"

Högerextrema partiet Alternativ för Sverige fick in digitala annonser hos bland annat Dagens Nyheter. För Dagens Media förklarar försäljningsdirektören Alexander Lydecker hur det kunde ske.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 28 Augusti 2018, 11:14
Uppdaterad: 29 Augusti 2018, 08:37

Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerBonnier News

Alexander Lydecker, försäljningsdirektör för Bonnier News Sales.

Annonser från det högerextrema partiet Alternativ för Sverige dök igår måndag upp på både Dagens Nyheters, GP:s och Dagens Medias sajt. På sociala medier rapporterade flera personer om att de mötts av texten "Dags att åka hem" samt en bild på en blå himmel och ett flygplan.

Annonserna har visats av misstag hos publicisterna genom programmatiska annonsköp.

I enkla drag sker programmatiska annonsköp genom transaktioner mellan olika tekniska plattformar: SSP (supply side platform) och DSP (demand side platform). SSP används av publicisterna och DSP används av annonsörerna.

Publicister kan i sin tur välja vilka typer av annonsörer som ska få dyka upp på deras sajter, detta sker genom en typ av kategorisering som sedan filtreras genom en SSP.

Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Bonnier News, understryker att det som har skett är ett problem för hela marknaden och inte specifikt för Bonnier.

– För att en blockering ska fungera så krävs det att annonsören har kategoriserat sig själv korrekt som DSP. Om man är ett politiskt parti ska man också ange att man är ett politiskt parti. I det här fallet har man utgett sig för att vara någon annan – det här är ett bedrägeriköp och det är helt och hållet DSP:s ansvar att se till att kategorisera korrekt och se till att plattformen är fri från extrema aktörer, säger han och fortsätter:

– Samtidigt är vi ytterst ansvariga för vad som publiceras på våra sajter. Så även om det är ett tydligt problem på köparsidan så måste vi se till att fortsätta att utveckla oss och avgränsa oss, så att vi får ett ordentligt skydd för den här typen av bedrägeriköp.

Plattformen ifråga är Bidtheatre och Bonnier News sitter i samtal just nu kring hur detta har kunnat ske.

– Tills vi vet att vi får säkert annonsmaterial och DSP uppfyller alla våra krav kommer vi med största sannolikhet att stänga av den.

Totalt har annonsen från det högerextrema partiet Alternativ för Sverige visats runt 2000 gånger, enligt Alexander Lydecker, som tillägger att runt 200 000 miljoner budanrop skickas till DSP varje dag.

– Men även om annonsen inte har visats av så många så är det lika allvarligt ändå. 

Hur har det här påverkat förtroendet för Bonnier, vissa har exempelvis skrivit på sociala medier att de kommer säga upp sin prenumeration på Dagens Nyheter på grund av detta?

– Publicistfrågan och förtroendet är det bättre att Peter Wolodarski uttalar sig om, men vi ser mycket allvarligt på det som inträffat och vi har ett ansvar att det inte ska hända igen. Eftersom det här är ett marknadsproblem så är det klart att det på något sätt skadar förtroendet men jag skulle ändå säga att vi har ett väldigt bra skydd och utvecklar oss hela tiden.

Hur vanligt förekommande är det att oönskade annonser dyker upp hos er?

– Det har egentligen inte varit ett så stort problem hos oss. Man ska komma ihåg att det är extremister som aktiv genomfört ett bedrägeri där man handlat med ont uppsåt. Vi sitter ned tillsammans med vår leverantör Google och pratat aktivt om detta. Men vi har varit förskonade tidigare och jag skulle vilja säga att vi ligger i framkant när det gäller den här typen av frågor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.