Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Digitalt presenteras av:

Bonnierchefernas Kit är igång – idag publicerades sajtens första artiklar

Publicerad: 16 April 2015, 13:46
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:03

I juni förra året lämnade cheferna Robert Brännström och Fredrik Strömberg Bonnier Tidskrifter för att starta den nya sajten Kit tillsammans med Peder Bonnier. Nu är sajten igång på allvar.


Ämnen i artikeln:

Kit

Kit, som har grundats av Robert Brännström, Fredrik Strömberg och Peder Bonnier, har i dag börjat sprida sina första artiklar. Vissa har reagerat över att sajten inte har någon traditionell startsida med ett samlat nyhetsflöde.

– Kit är en medieprodukt för en tid när mediekonsumtion primärt är mobil och distribuerad. Folks flöden är platsen där vi försöker nå dem med innehåll, säger Peder Bonnier till Dagens Media och fortsätter:

– Vi försöker skapa innehåll som folk vill läsa och som vi ska nå ut med, snarare än att bygga en startsida och bara fylla den med innehåll för de som besöker sajten.

Men kan man inte göra både och?

– Det är sannolikt att vi någon gång kommer att ha en startsida, men just nu är det inte primärt. Våra läsare befinner sig på Facebook, Twitter och andra distribuerade plattformar och därför börjar vi där, säger Peder Bonnier.

Trots dagens avsaknad av annonsering är Kit, enligt Peder Bonnier, en helt annonsfinansierad produkt. Meningen är att artikelsidorna ska innehålla reklam men annonsförsäljningen har ännu inte kommit igång.

– Vi har funnits i bara några timmar och jag tycker inte om att sälja en produkt som inte finns. Därför har vi inte heller sålt några annonser. I den digitala mediebranschen finns det en tendens att lova för mycket och leverera för lite, så det har inte känts bekvämt att sälja annonser innan vi drog igång.

Eftersom Kit är så pass färskt vill Peder Bonnier inte heller diskutera vilket mottagande de har fått.

– Det är alldeles för tidigt att börja uttala sig om respons, men de tillrop vi har fått på Twitter har varit positiva, säger han.

I dag har Kit cirka 15 personer anställda och just nu söker de både reportrar, redaktörer och folk till produktteamet.

– Målet är att bli en viktig och agendasättande aktör i den svenska digitala medievärlden och försöka bygga en produkt därefter. Vi har höga målsättningar.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kit

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.