Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Bonnier Tidskrifter tar över Newsmills sälj

Publicerad: 1 Oktober 2010, 14:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Bonnier Tidskrifter tar över debattsajten Newsmills annonsförsäljning. Det finns även, enligt uppgifter till Dagensmedia.se, planer på ett förvärv.


Ämnen i artikeln:

ExpressenSakine MadonBonnier TidskrifterNewsmillLeo Lagercrantz

Newsmill startades av Expressen-avhopparna PM Nilsson och Leo Lagercrantz år 2008. Sajten ägs i dag av Bonnier AB, Proventus, PM Nilsson och Leo Lagercrantz.

Hittills har annonsförsäljningen skötts av säljbolaget Adwell, men nu har det tagits över av Bonnier Tidskrifter. Försäljningen av sajtens seminarier - sponsrade debatter - sker dock inhouse.

Förlaget kan också komma att ta över Newsmill från Bonnier AB, då koncernen är mitt i en omorganisering av sitt b2b-segment. Dessutom finns det planer på att förvärva en större del i Newsmill, uppger källor för Dagensmedia.se.

– Jag kan inte kommentera det. Jag känner inte till detta, säger PM Nilsson.

Även Ulrika Saxon, vd för Bonnier Tidskrifter, lägger locket på. Istället hänvisar hon frågor till Pontus Schultz, som är Bonniers representant i Newsmills styrelse.

– Newsmill är ett fantastiskt projekt som jag jobbar aktivt med. Målgruppen beslutsfattare är så klart väldigt intressant för oss, säger Pontus Schultz.

Uppgifterna om ett förvärv kallar han "lite prematura", men säger att det är en fråga för Bonniers ledning.

Newsmill är långt ifrån någon guldkalv, omsättningen under det första hela verksamhetsåret – 2009 – uppgick till 1,2 miljoner. Samtidigt blev rörelseförlusten närmare 4 miljoner kronor. Enligt PM Nilsson visar sajten dock svarta siffror sedan i april i år.

Newsmill drabbades nyligen av ett avhopp då Karin Eder-Ekman lämnade sajten. Sakine Madon, även hon från Expressen, ersatte.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev