Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Bonnier Tidskrifter söker klickfiskare

Publicerad: 14 November 2013, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Bonnier Tidskrifters publisher Robert Brännström försvarar förlagets positiva inställning till klickfiske.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

I en artikel i Dagens Media sågade Aftonbladets sportprofil Robert Laul nyligen mediehusens klickfiske. Enligt honom har minskade intäkter lett till en omprioritering av nyhetsvärdet.

"Vi lever i en tid där det uppmuntras ovanifrån och ses som en kvalitetsstämpel med många delningar på Facebook, många klick", skriver Robert Laul i sin blogg.

Det han syftar på illustreras en platsannons som lades ut på karriärsajten workey.se i går. Där söker Bonnier Tidskrifter en social redaktör som är besatt av ”likes”.

I annonsen står det:

"Vi letar efter någon som är besatt av allt som delas, lajkas, pratas om och rekommenderas på nätet. En person som kan skapa historier som människor vill dela och gärna redan har en stark närvaro i sociala medier."

Är det verkligen bra att vara besatt av likes?

– Det är odelat positivt. Man måste acceptera att detta är en del av det nya medielandskapet. I motsats till Robert Laul anser jag att delning är något av de bästa kvalitetsmåtten. Det betyder att det här är en historia som någon rekommenderar, säger Bonnier Tidskrifters publisher Robert Brännström till Dagens Media.

Finns det inte en konflikt mellan den journalistiska kvalitén och vad som blir mest gillat och delat?

Jag ser inte motsatsförhållandet mellan kvalitet och delningsfrekvens. Jonas Hassen Khemiris brev "Bästa Beatrice" var ett väldigt bra exempel på det. 

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.