Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Bonnier Tidskrifter plockar hem säljare från Bink

Publicerad: 13 December 2011, 14:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:38

Bonnier Tidskrifter tar över försäljningen av sina "mest varumärkesnära" produkter. Men samarbetet med Bink fortsätter.


Ämnen i artikeln:

Martin AhrendBonnierBonnier TidskrifterBink

Bonniers digitala sälj- och utvecklingsbolag Bink startade för snart två år sedan. Bonnier Tidskrifter var tidigt med på tåget tillsammans med Dagens Industri. Sedan dess har merparten av mediernas digitala säljavdelningar flyttat till Binks gemensamma lokaler.

Nu väljer Bonnier Tidskrifter att ta hem delar av varumärkesförsäljningen.

– Vi fortsätter vårt samarbete med Bink nästa år. De säljer en stor del av våra produkter för oss och ska fortsätta göra det nästa år. Däremot när det gäller det absolut mest varumärkesnära säljet, har vi sett att vi får ett bättre erbjudande om gör det hos oss nära våra redaktioner och varumärken, säger Peder Bonnier, chef för Bonnier Tidskrifters digitala verksamhet.

Hur förändringen påverkar Bonnier Tidskrifters och Binks säljorganisation är inte bestämt i detalj ännu. Vad som är klart är att det "mest varumärkesnära säljet", som vissa paketlösningar för papper och webb, ska skötas hos Bonnier Tidskrifter.

– Det är inte så att vi lämnar samarbetet med Bink. Tvärtom ser vi det här som en fördjupning av det samarbetet.

Hur då?

– För att vi tittar på en mängd olika produkter som vi kan göra tillsammans. Vi har haft ett spännande och lärorikt år tillsammans och eftersom de digitala affärerna är under ständig utveckling finns fortfarande mycket att göra. Det här handlar snarare om att lägga till några nya digitala produkter i vår egna portfölj.

Förändringen ska genomföras i början av nästa år. Martin Ahrend, vd på Bink, säger till dagensmedia.se:

 – Syftet med Bink är att hitta en lönsam affär, och det finns ingen universallösning för det. Det som funkar för Expressen funkar inte alltid för DI, och så vidare. Vi lever i en föränderlig värld där vi gör olika grepp för olika uppdragsgivare. Det är olika för alla, och vad gäller Bonnier Tidskrifter tittar vi nu på hur vi kan hjälpa dem att komma till nya nivåer.

Men Bonnier Tidskrifter ska ha egna säljare som sitter hos dem?

 – Det blir några få säljare som får en annan adress, så det är ingen dramatik i det här överhuvudtaget.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev