Digitalt
Bonnier skrotar Bink
Publicerad: 7 mars 2013, 08:16
Bink läggs ned. Den digitala annonsförsäljningen går tillbaka till respektive varumärke.
Som dagensmedia.se tidigare i dag kunde berätta hölls i dag ett stormöte på Bink, Bonniers gemensamma digitala säljbolag. Detta efter nära två veckors kompakt tystnad om framtiden för Bink efter att Bonniertidningen Resumé uppgett att Bink skulle läggas ned i sin nuvarande form.
Beskedet från Gunilla Herlitz, affärsområdeschef för News Sweden, och Bink-chefen Martin Ahrend: Bink läggs ned.
"I samband med att Bink flyttats över till affärsområdet för Bonniers dagstidningar, News Sweden, har styrelsen för Bink beslutat föreslå att den digitala annonsförsäljningen går tillbaka till respektive varumärke. Det innebär att alla tidningar i fortsättningen tar ett gemensamt ansvar för att utveckla den digitala annonsaffären i koncernen", skriver Bonnier i ett pressmeddelande som skickades ut kort efter att mötet inletts.
Nu väntar förhandlingar med facket. Planen är dock att genomföra omorganisationen "omgående".
Binks nuvarande verksamhet flyttas till Dagens Nyheter, där även Sydsvenskans riksförsäljning ska ingå, Expressen, Dagens industri och TV4.
Enligt Bink AB:s senaste bokslut har bolaget 111 anställda.
Dagensmedia.se söker Gunilla Herlitz och Martin Ahrend.