Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bonnier News släpper verktyg som ska lösa cookie-döden

Publicerad: 18 Mars 2021, 14:23

Alexander Lydecker på Bonnier News berättar om ett nytt verktyg för användning av förstapartsdata.

Foto: Bonnier News

Bonnier News släpper en så kallad audience-plattform som ska kunna användas efter utfasningen av tredjeparts-cookies. ”Det ger våra kunder direkt tillgång till vår data”, säger Bonnier News-chefen Alexander Lydecker.


Ämnen i artikeln:

BonnierBonnier NewsCookiesAlexander Lydecker

Bonnier News ska under våren släppa ett nytt så kallat audience-verktyg. Verktyget ska ge annonsörer och mediebyråer möjligheten att i realtid få tillgång till målgrupper och därmed id-lösningen Bonnier ID. 

Bakgrunden är att bolaget bakom Google aviserat att det gradvis från någon gång under 2022 ska börja fasa ut all sin tredjepartsdata från webbläsaren Chrome – vilket kan göra det svårare att rikta annonser mot specifika målgrupper.

Dilem Güler är affärsutvecklingschef på Bonnier News.

Foto: Bonnier News

Bonnier News nya verktyg påstås lösa det problemet. 

– Våra kunder kommer snabbt få tillgång till förstapartsdata baserad på ML-modellering och kontextuella styrningar i realtid för köp och experiment samt Bonnier ID som möjliggör matchning mellan domäner inom vårt ekosystem. Vi vill lansera och testa plattformen på marknaden innan 2022 för att förbereda våra kunder och oss själva i god tid, kommenterar Dilem Güler affärsutvecklingschef på Bonnier News.

Alexander Lydecker, chief commercial officer på Bonnier News, säger att verktyget ger ”kunderna direkt access till vår data inom vårt ekosystem”. 

– Med vår storlek och räckvidd tror vi att plattformen kommer att vara ett väldigt bra och viktigt alternativ för våra kunder, säger han till Dagens Media.

Varför är det här viktigt för Bonnier News?

– De förändringar som sker kommer att förändra marknaden enormt mycket och omdefiniera hur vi jobbar med digital marknadsföring och alla kommer att behöva omvärdera gamla arbetsmetoder. Vi vill inte sitta vid sidan och titta på utan vara en del av den utvecklingen som krävs, som Sveriges största mediehus är det en del av vårt uppdrag.

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.