Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 24 Juli 2018, 08:39
Uppdaterad: 24 Juli 2018, 12:37
Tomas de Souza, Director Innovation Strategy, Bonnier News. Bild: Pressbild
Bonnier News innovationsprogram "Next" ska skapa en fullt ut personaliserad nyhetstjänst. För det får programmet tre miljoner kronor från Google.
Under tisdagen tillkännagavs vilka europeiska medier som får finansiering i den femte rundan av Google’s Digital News Innovation Fund.
En av mottagarna blev Bonnier News innovationsprogram "Next", som får drygt tre miljoner kronor för ett projekt med syfte att skapa en fullt ut personaliserad nyhetstjänst.
En av metoderna blir att erbjuda ett begränsat urval utifrån hur mycket tid användaren vill spendera, skräddarsytt för användarens behov och preferenser.
– Media behöver spela en större roll i utvecklingen av framtidens infrastruktur för journalistik. Extrem personalisering är ett av våra sätt att utforska morgondagens mediekonsumtion, säger Tomas de Souza, Director Innovation Strategy, Bonnier News, i pressmeddelandet.
Projektet påbörjas under sensommaren.