Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bonnier mäter kampanjer på nytt sätt med News 360-tracking

Publicerad: 9 April 2015, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Utifrån tre parametrar ska Bonnier News nya verktyg kunna räkna ut hur bra en kampanj har gått.


Bonnier News nya verktyg "News 360-tracking" ska jämföra resultat med de som har exponerats för en kampanj med de som inte har det. På så sätt ska Bonnier News kunna mäta kampanjeffekter djupare än vad traditionella mätningar kan göra.

Verktyget utgår från tre olika parametrar. "Kännedom om varumärket", "preferens om företaget" och "köpintentioner avseende produkten".

– Nu kan vi visa kunderna vilka fördelar det finns med att gå i flera kanaler och det ska kunna ge en bra bild av hur kampanjer ska kunna kombineras, säger Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter, till Dagens Media och fortsätter:

– Det här är ett sätt för oss att kunna komma tillbaka med ett kvitto på vad kundernas investering har gett dem.

Syftet är också, enligt Dan Morén, att utvalda kunder framöver ska kunna mäta sina kampanjer. Alla kunder ska också med hjälp av verktyget kunna planera inför kampanjer i någon av Bonnier News plattformar eller medier.

– Nu har vi sett att respondenterna är tillräckligt många för att det här ska bli statistiskt säkerställt och därför kan vi växla upp till ett större antal kunder. Det handlar om olika branscher och vi har valt allt från bilvarumärken till telecom-leverantörer, säger Dan Morén och fortsätter:

– Ser man framåt kommer vår bas av kunskap i hur vi fungerar som media för olika branscher bli större, vilket innebär att vi kan ta en diskussion med en kund och berätta för den hur de ska kombinera olika mediekanaler för att få bästa möjliga investering.

Tidigare har Bonnier News också lanserat den gemensamma annonsplattformen "Bonnier Ad Network" samt tagit fram ett native advertising-erbjudande.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.