Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Bonnier kliver in i Acast

Bonnier Growth Media och Moor ger Acast 35 miljoner kronor till USA-lansering.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Maj 2015, 07:01
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:01

Ämnen i artikeln:

BonnierAcast

Podcast plattformen Acast startade förra året. Sedan lanseringen har plattformen också nått England och nu är en USA-lansering på gång. För att underlätta expanderingen har riskkapitalbolaget Moor och Bonnier Growth Media investerat drygt 35 miljoner kronor, skriver Breakit.

– Ja, det stämmer. Vi har haft Moor som finansiärer tidigare och är glada över att de stödjer oss även i den här rundan. Nu tar vi in Bonnier Growth Media som både kommer att tillföra pengar och indistruell kunskap. De kan media, annonsförsäljning och innehåll vilket ju är vad vi håller på med, säger Måns Ulvestam, vd på Acast, till Dagens Media.

Acast arbetar redan med bland andra TV4 och Expressen. Måns Ulvestam utesluter inte att fler sådana samarbeten kommer att startas i och med de nya finansiärerna.

– Jag tror att samarbetet med Bonnier Growth Media kommer att ge oss bra stöd i styrelsen för att kunna vidareutveckla vårt erbjudande. Bonnier har dessutom en hel del intressant innehåll i sina portföljbolag, säger Måns Ulvestam och fortsätter:

– Tittar man på podcasting så växer det som fenomen. Tekniken blir bättre, radioapparater har bytts ut mot smartphones och det blir ett podcasts har fått ett bättre innehåll med professionella publicister som gör podcasts. Folk gillar också on demand. Även Netflix, HBO och Spotify växer.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

BonnierAcast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.