Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Bolagen ställer om från VR till AR

Publicerad: 5 December 2018, 06:30
Uppdaterad: 4 December 2018, 15:19

"VR fungerar otroligt bra inom business to business och inom utbildning. AR kommer snarare ersätta våra mobiltelefoner och datorer, inom max tre till fem år. I slutändan tror jag vi kommer ha linser med AR-teknik i sig", säger Emma Ridderstad, medgrundare och strategichef på svenska tech-bolaget Warpin Media.

Foto: Janne Naess

Virtual reality-tekniken har fortfarande inte slagit på massmarknaden, och idag viktar allt fler bolag om mot augmented reality.


Ämnen i artikeln:

IkeaHUI researchVR

VR-glasögonen utsågs till Årets julklapp 2016 av HUI Research. I själva verket var det hörlurarna som borde ha fått utmärkelsen, i alla fall om man ska tro prisjämförelsesajten Prisjakt som utsåg “Årets riktiga julklapp” baserat på antal klick från tjänsten till olika e-handlare. 

Och trots den hype som varit kring virtual reality de senaste åren — på 2016 års reklamfestival i Cannes var det VR-satsningar de globala mediebolagen ville skylta med  — verkar det vara inom augmented reality (AR), som de stora pengarna finns, och därmed även annonsörernas intresse.  

Förklaringen stavas tillgänglighet. I början av 2018 fanns det enligt The Evening Standard runt 82 miljoner VR-enheter i världen. Men eftersom AR-teknik idag finns inbyggd i de flesta smartphones, ligger antalet AR-enheter istället på upp emot tre miljarder. 

Att AR är den teknik som har störst potential att omfamnas av slutkonsumenten bekräftas även av den senaste raden av AR-projekt från globala jättar som Adobe, Amason och Apple, som alla har rullat ut satsningar på AR för användning inom alltifrån shopping till konstskapande. Tekniken handlar således inte bara om spel längre. 

På svenskt håll har exempelvis Ikea tagit hjälp av AR-teknik. Genom AR-appen ”Place” kan kunderna genom sin Iphone eller Ipad bläddra bland tusentals Ikea-produkter och virtuellt placera ut dem i sitt hem för att se hur bra de passar in med den övriga miljön. 

Den data som finns på området visar på AR-teknikens kommersiella potential. Enligt en amerikansk undersökning från Retail Perceptions var 40 procent av de 1 000 medverkande konsumenterna redo att betala mer för en produkt om de fått möjlighet att i förväg testa den med hjälp av AR-teknik.

Läs hela artikeln i nummer 18 av Dagens Medias magasin – ute nu. 

Är du inte prenumerant? Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IkeaHUI researchVR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.