Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bolagen som ska erövra framtiden

Publicerad: 8 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Efter Skype och Spotify står nästa generation nordiska innovationer redo att erövra världen. En av de mest uppmärksammade är Wrapp, som ska revolutionera presentkortsmarknaden.


I samband med årets upplaga av Sime presenteras de tre hetaste digitala tjänsterna på den nordiska marknaden. De som valts ut som de klarast lysande stjärnorna är Pruta.se, Izettle och Wrapp.

Wrapps affärsidé är att digitalisera presentkort. Marknaden för värdecheckar omsatte förra året nära 650 miljarder kronor globalt, enligt analysföretaget Pelorus Group, och det är den marknaden Wrapps grundare, Hjalmar Winbladh, nu siktar på.

– För att uttrycka det enkelt, Wrapp turbochargar presentkorten genom att göra dem digitala samtidigt som vi inför en social dimension, säger Hjalmar Winbladh.

Facebook är navet i tjänsten. Handlarna som är med i Wrapp bestämmer själva vilka målgrupper de vill synas mot, till exempel kvinna i storstad, 29–45 år. När en person som uppfyller kriterierna fyller år dyker en meny upp hos dennes vänner på Facebook.

Handlaren erbjuder då en grundplåt på ett presentkort. Summan varierar från 50 kronor till 300 kronor och vännerna kan välja att addera mer pengar till kortet ur egen ficka, eller att bara skicka iväg gratischecken.

– Ja, det är ju snålvarianten, men tanken är att underlätta för alla att uppvakta släkt och vänner, oavsett var i landet man bor, så de flesta kommer nog att lägga in egna pengar.

Först när presentkortsinnehavaren löser in presentkortet blir det en kostnad för företaget och då utgår också en ersättning till Wrapp.

– Fördelen för handlarna är att de får in kunden till en lägre kostnad än genom att köpa medie­utrymme, samtidigt som målgruppsträffen blir betydligt bättre.

Wrapp är i dag fortfarande i en testfas, men ett flertal stora detaljhandelskedjor är redan med, däribland Stadium, Clas Ohlson, Björn Borg och Cervera. Skarp lansering är beräknad nu i november.

– Sedan lanserar vi i USA och resten av Europa.

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.