Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bok & Bibliotek startar mediemässa

Publicerad: 10 November 2010, 04:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Bok & Bibliotek, som driver Bokmässan i Göteborg, startar en mediemässa. Premiärmässan går av stapeln den 8 mars 2012.


Dagensmedia.se har tidigare rapporterat om Bok & Bibliteks ambitioner att dra igång en mediemässa. Nu är datumet för första mässan spikat. Det blir den 8-9 mars 2012 på Svenska Mässan i Göteborg.

Initiativet till mässan har tagits av Medieakademin, men Bok & Bibliotek blir arrangör i samarbete med bland annat Tidningsutgivarna, Göteborg International Film Festival och Göteborgs Universitet.

Bakgrunden till mässan är att svenskar spenderar allt mer tid åt medier, vilket gör mediefrågor till några av vår tids viktigaste frågor. Samtidigt finns det i dag ingen mötesplats och arena som hanterar både bredden och djupet i medieutvecklingen.

– De stora förändringarna som sker i medielandskapet gör att gränserna mellan medier suddas ut. Vi ser et utökat behov av en arena för att diskutera mediefrågor och hoppas få en stor mediebredd på mässan, säger Anna Falck, vd för Bok & Bibliotek.

Vad har ni för konkurrenter?

– Inga vad vi kan se. Det finns självklart möteplatser för delar av mediebranschen, men det finns ingen mässa som är täcker hela branschen.

Programmet ska ta upp frågor om affärsstrategi och innehåll,  integritet, upphovsrätt, press- och yttrandefrihet.

Målgruppen för mässan är branschfolk inom allt från musik, film, tv, tidningar och bokförlag till telekom, information, reklam och pr. Den riktar sig också till medieköpare, medieforskare och offentlig förvaltning. Det kommer också att finnas punkter på programmet som vänder sig till en bredare allmänhet.

Nu arbetar Bok & Bibliotek med att bjuda in medieaktörer som ska delta i utvecklingen av konceptet. Programmet ska vara klart först nästa höst.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.