Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Bojkotten: Också Disney drar sig ur Facebook

Publicerad: 21 juli 2020, 06:45

Nöjesgiganten slutar marknadsföra streamingtjänsterna Disney Plus och Hulu på Facebook och Instagram.

Ämnen i artikeln:

Disney PlusFacebook

Janne Naess

janne.naess@dagensmedia.se


Disney, som var Facebooks största annonsör under första halvåret i år, drar ner på sina reklaminvesteringar i bolaget. Disney har helt slutat annonsera för sitt streamingbolag Disney Plus på Facebook.

Nöjesgiganten spenderade 210 miljoner dollar, motsvarande 1,9 miljarder kronor, på att göra reklam åt streamingtjänsten under första halvåret, skriver bland annat The Wallstreet Journal. 

Disney har även slutat marknadsföra streamingtjänsten Hulu på Instragram, vilket har orsakat 16 miljoner dollar i uteblivna intäkter för sociala medie-plattformen mellan 15 april till 30 juni, skriver nyhetssajten. 

Att Disney drar sig ur Facebook beror på den annonsörsbojkott som drabbat techplattformen. Dessa kräver krafttag mot att rasism, hat och fake news sprids på plattformen. Bland de protesterande bolagen finns världens tyngsta medieinvesterare – Coca-cola, Ford, Starbucks, Adidas och Unilever.

LÄS MER: Svenska Facebookchefen: ”Bojkott inte rätt väg” 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev