Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Bodyshop i viral marsch mot trafficking

Publicerad: 23 Februari 2011, 10:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

The Body Shop tar sin namninsamling mot barnsexhandel till de sociala medierna. Svenska Britny ligger bakom det globala virtuella demonstrationståget.


Ämnen i artikeln:

Britny

The Body Shop samlar sedan i somras in namnunderskrifter mot barnsexhandel tillsammans med Ecpat.

Nu fortsätter kampanjen digitalt. Målet är ett virtuellt demonstrationståg genom storstäder som London, Berlin och Stockholm.

Tobias Persson är projektledare på Britny, som ligger bakom den widget och mobilapplikation som ska göra demonstrationerna möjliga.

– Med vår widget kan man skapa sina egna namninsamlingar på Facebook och bloggar. I nästa steg placerar vi signaturerna i Google Maps så att man ska se var de har samlats in och skapar även digitala demonstrationståg där man kan se demonstranterna i varje stad, säger han.

Britny har också tagit fram en mobilapp där användarna genom augmented reality kommer att kunna se de virtuella demontrationerna på exempelvis Sergels Torg.

– The Body Shop komer dra igång en stor pr-kampanj om demonstrationerna i varje stad för att så många som möjligt ska kunna ta del av dem, säger Tobias Persson.

Kampanjen börjar i februari och omfattar alla länder där The Body Shop har verksamhet.

– Från början var det en idé enbart för Sverige, men The Body Shops ledning beslutade att göra den global direkt. Det är väldigt roligt för oss att få chansen att nå ut i världen, och dessutom med en kampanj som gör gott, säger Tobias Persson.

De insamlade underskrifterna ska lämnas in till regeringarna i respektive land.

– Vad jag förstår är det globala målet att lämna över samtliga underskrifter till FN.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Britny

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev