Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bloggupprop mot smygreklamen

Publicerad: 30 November 2010, 09:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Marknadsföringsbrott i bloggar är större än vad man tidigare trott. Det menar tjejtidningsveteranen Kicki Norman, som dragit igång ett upprop mot smygreklamen under parollen "Vi är inte till salu!".


Ämnen i artikeln:

Daisy Beauty

Som dagensmedia.se kunde avslöja tidigare i dag jagar företag aktivt bloggare till sina annonsnätverk, som säljer smygreklam i bloggar. Något som kan göra att unga bloggare bryter mot marknadsföringslagen.

Nu drar tjejtidningsveteranen och Daisy Beauty-grundaren Kicki Norman igång ett uppror mot smygreklamen.

– Många bloggare blir misstrodda fast de är väldigt noga med hur de tar emot produkter och redovisar allting. Smygreklamen har blivit så utbredd att läsarna inte längre tror på det som står i bloggarna, säger hon.

För en månad sedan drog Kicki Norman också igång en träff för att diskutera pressetik med andra bloggare. Bland talarna fanns bland annat representanter från SJF som informerade om pressetik.

– Jag har hållit på länge med att försöka få till någon slags etik på bloggarna. Det känns som att det lättaste just nu är att försöka utbilda eller sprida kännedom om pressetiken.

Men upproret har också ett mer personligt skäl.

– För inte så hemskt många veckor sedan fick jag veta hur det faktiskt ser ut i verkligheten. Visst finns det små bloggare som har hållit på riktigt länge och de är inte intresserade av att bli köpta. Men kollar man på medelstora bloggar får man utgå från att de flesta är beredda att sälja sig någon gång. Jag blir jättebesviken för det innebär att vi som sköter oss tappar trovärdighet.

Men att sälja inlägg kan vara en lukrativ affär.

– Ett köpt blogginlägg ger minst 10 000 kronor, enligt en bekant som jobbar på pr-byrå. Får du ett blogginlägg för mindre än det har du gjort en bra affär.

Enligt Kicki Norman finns det flera skäl att bloggare väljer att inte delta i uppropet.

– Några har avböjt med motiveringen att alla deras kompisar säljer blogginlägg. Andra säger att de varken vill eller orkar bli granskade.

Vad hoppas du uppnå med uppropet?

– Jag hoppas på att fler och fler bloggare blir medvetna om vad man får och inte får göra och vad som är schysst och inte schysst mot läsaren. Men jag tror att det så småningom kommer utkristalliseras en bloggetik som gör de här frågorna mer klara.

I skrivande stund har 13 bloggar skrivit under listan, inklusive UnderbaraClara och Lilla Gumman.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Daisy Beauty

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.