Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bloggmissnöje med företagskontakter

Publicerad: 25 juni 2009, 10:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Företagen har en del att lära i sin kontakt med bloggar enligt en undersökning från pr-byrån Text 100.


I undersökningen som spänner över 21 länder har 449 bloggare inom it, näringsliv och livstil, fått ge sin syn på hur de uppfattar företags och pr-byråers kontaktförsök. Av de svenska bloggarna uppger 27 procent att de blir kontaktade en gång i veckan eller oftare. 91 procent av de svenska bloggarna välkomnar kontakten med företagen men är desto mer missbelåtna med hur kontakterna sköts.

Felen som företagen gör ser, enligt rapporten, likadana ut över hela världen.

* Företagen gör massutkick av pressreleaser i blindo till bloggare, vilket inte uppskattas

* Företagen läser inte de bloggar de kommunicerar med och förstår inte deras målgrupper

* Företagen behandlar alla bloggare på samma sätt. De bör inse att bloggare är individualister som skriver personligt

Anders Lundin, ansvarig för sociala medier på Text 100 i Sverige säger i pressmeddelandet:

– Undersökningen visar att företag har mycket att vinna på att kommunicera med bloggare på rätt sätt. För att bli bättre på detta måste företagen behandla bloggarna som individer och förstå för vem bloggaren bloggar.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.