Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Bloggare bojkottar Veckorevyns tävling

Bloggare tvingas betala för att gå på Veckorevyns fest. Nu vill bloggen Kenza, med hundratusentals besökare i veckan, bojkotta tävlingen.

Martin Schori


Publicerad: 04 Augusti 2010, 06:22
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:43

Ämnen i artikeln:

VeckorevynBlog AwardsKenza

Den 25 september är det återigen dags för Veckorevyns stora bloggtävling ”Blog Awards”.

Då samlas Sveriges bloggelit för att mingla med varandra i det verkliga livet samt utse de bästa prestationerna inom bloggosfären.

För de stora bloggarna är festen – som hålls på Café Opera -  gratis. Men, för första gången sedan galan startade, måste de bloggare som inte drar lika stora läsarskaror betala 200 kronor för att få komma dit. Helt fel, menar nu Kenza Zouiten, som driver en av Sveriges mest besökta bloggar (och därmed slipper betala).

”Det spelar alltså ingen roll att de redan har en massa sponsorer, för nu måste bloggarna alltså BETALA för att göra reklam för dem. För det är reklam de får. Bloggarna går dit, bloggar om det, bloggar om innehållet i goodiebagsen och får sponsorerna att hurra”, skriver hon i sin blogg, och uppmanar fler att bojkotta galan.

Louise Bratt, chefredaktör för Veckorevyn, säger att hon har förståelse för kritiken och att tidningen hade förväntat sig reaktioner.

– Vi ska gå ut med en förklaring på sajten inom kort, säger hon till Dagensmedia.se.

Varför måste bloggarna betala för att göra reklam för er?

– De betalar inte för att göra reklam för oss, de betalar för att gå på ett stort påkostat event. Vi har en allmän biljettförsäljning och ser det här som en möjlighet för fler personer att gå på galan.

Bloggarna har nu startat en Facebook-grupp med namnet "Bojkotta Blogawards 2010", som i skrivandets stund har 167 medlemmar.

Louise Bratt tänker dock inte ge efter för kritiken.

– Vi testar det här nu. Vi har inga planer på att förändra någonting, säger hon.

Ämnen i artikeln:

VeckorevynBlog AwardsKenza

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.