Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Blocket släpper resesajt

Publicerad: 23 April 2019, 07:02

Pernilla Nissler, vd på Blocket.

Foto: Patrik Lindén

Blocket lanserar två nya affärsområden för att håva in nya intäkter. ”Vi vill att ännu fler människor ska besöka Blocket ännu oftare”, säger vd Pernilla Nissler till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Blocket testar nya intäktsben och rullar ut både Blocket Resor och Blocket Utbildning. 

Den Schibsted-ägda sajten Finn Reise finns sedan tidigare på den norska marknaden och när svenska Blocket lanserar sin motsvarighet har man dessutom byggt på en funktion för att användarna ska se vilken resa som bidrar mest och minst till utsläpp. 

Att användare ska kunna göra klimatmedvetna flygval är något som ska skilja Blocket Resor från konkurrerande resesajter. 

Som namnet skvallrar om går Blocket Utbildning ut på att hjälpa användare hitta sina utbildningar. 

– Det är en förlängning av Blocket Jobb och ett naturligt nästa steg, säger Pernilla Nissler till Dagens Media. 

Varför vill du satsa på just dessa områdena?

– Vår strategi är att utforska möjligheterna att växa ännu mer som företag. Vi vill att ännu fler människor ska besöka Blocket ännu oftare. Redan idag har vi fem miljoner besökare varje vecka, den intensiteten vill vi öka, säger Pernilla Nissler och forsätter:

– Vad gäller Blocket Resor så ser vi en fin möjlighet att hjälpa besökarna att göra klimatmedvetna val, eftersom vi vill vara en drivande kraft mot ett mer hållbart resande och där ser vi en möjlighet att ta den positionen. Vad gäller Blocket Utbildning så ser vi fina synergier med Blocket Jobb där vi redan är starka idag. 

Hösten 2018 meddelade Schibsted att man delar upp bolaget i två delar där den ena halvan består av internationella annonssajter och den andra består av publicister men även sajter som Blocket och norska motsvarigheten Finn. 

I början av 2019 klev Pernilla Nissler in som vd för bolaget med uppdraget att boosta tillväxten. Sedan dess har även tillväxtchefen, när det kommer till onlinemarknadsföring ,Mattias Bogren tillsatts med den officiella titeln head of growth marketing. 

Enligt det senast tillgängliga bokslutet från 2017 landade nettoomsättningen på cirka 935 miljoner kronor och rörelseresultat (EBIT) på 458 miljoner kronor.

Hur stora intäktsben hoppas du att respektive område ska utgöra av de totala intäkterna framöver?

– Det kommer jag tyvärr inte vilja gå in på utan det är siffror som vi håller för oss själva. Men återigen, vi har fem miljoner besökare varje vecka och vi har hög kännedom kring våra varumärken. Vi tror på en väldig kraft i det. 

Det är både annonser på sajterna och avtal med partners som ska dra intäkter till de nya affärsområdena. 

– Aktiviteten på vår sajt är en usp vi har gentemot våra partners och mot våra konkurrenter.  

Pernilla Nissler säger att Blockets befintliga användare kommer vara en stor nyckel till att faktiskt lyckas med de nya affärsområdena. 

När Blocket Resor och Blocket Utbildning rullas ut i april är det främst digitala kanaler som Blocket ska använda sig av för att nå ut. 

– Det är där vår målgrupp och publik befinner sig, säger Pernilla Nissler. 

Det är Youtube som gäller för online video och andra sociala medier för att ha en dialog med kunderna. Man kommer främst att rikta sig till Blockets redan existerande kundbas då en konkurrensfördel som Pernilla Nissler ser är sajtens alla besökare. 

Specifikt för resesajten har man också tagit hjälp av skådespelaren och komikern Sissela Benn som kommer medverka i kampanjer under våren och sommaren och som redan nu medverkar i Blockets reklamfilmer. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev