Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Blocket lanserar modetjänst

Publicerad: 20 Oktober 2015, 11:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:25

Här är tjänsten som ska förvandla Blocket till ett nav för exklusiva second hand-kläder.


Ämnen i artikeln:

JungBlocket

Begagnatsajten Blocket, som länge har varit en kassako för ägaren Schibsted, släpper i dag en helt ny sajt inriktat på mode.

Blocket Mode” skiljer sig i grunden från Blockets traditionella gula formspråk. Tjänsten, som ligger på en egen domän, påminner mer om formspråket på modebloggar och modeaktörernas e-handels-sajter. Bara kläder från de "hetaste varumärkena" ska släppas in i finrummet.

– Vi har haft en ökad handel med kläder och skor under många år. Detta är ett sätt att göra det lite enklare, mer lustfyllt och inspirerande att hitta mode från de mer exklusiva varumärkena, säger Linnéa Aguero, pressansvarig på Blocket till Dagens Media.

Upplägget ska locka modeintresserade att scrolla sig igenom ett flöde, som kan filtreras utifrån exempelvis varumärke, istället för att behöva söka specifikt efter enskilda annonser.

Bakom lanseringen står pr-byrån Jung som har tagit fram idén.

– Blocket är till för alla oavsett preferensen. Detta är ett sätt att förnya oss just för dem som gillar mode. Därför har vi tänkt oss mer den typen av bildspråk som man ser i modeannonser, säger Linnéa Aguero.

Själva annonserna hämtas från Blockets ordinarie utbud, men bara kläder från märken med hög modegrad förs över till "Blocket Mode".

Initialt beskrivs ”Blocket Mode” som en pop-up-sajt. Det handlar om ett experiment, som kan bli en permanent sajt om intresset är tillräckligt.

– Vi lanserar den nu, så får vi se hur responsen ser ut. Om det blir uppskattat kommer den att finnas kvar länge. Det finns inte något slutdatum satt, säger Linnéa Aguero.

Blocket är senast tillgängliga statistiken från Kia index den tredje största sajten i Sverige sett till antalet unika webbläsare.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

JungBlocket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev