Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Blocket anklagas för bildstöld – igen

Efter Junkyards stämning hotar nu ytterligare ett klädföretag att dra e-handelsjätten inför rätta.

Dante Thomsen


Publicerad: 26 Januari 2011, 07:26
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:24

Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Det är företaget Hollywood som bland annat säljer kläder för snowboard- och skatemode som nu planerar att stämma Blocket.

– Det tar alltid tid att dra igång en sådan här process. Men vi har skickat varningsbrev där vi ifrågasätter deras tänk och har också kontaktat juridiska ombud. Längre än så har vi inte kommit, säger Mattias Grönlund, vd för Hollywood.

Hur upptäckte ni att Blocket använder sig av era bilder?

– Vi upptäckte det först när vi hörde i branschen att Junkjard hade stämt Blocket. De har blivit hårt drabbade eftersom de är stora men det är väldigt många andra sajter som också blivit drabbade.

Mattias Grönlund är mycket kritisk till hur Blocket använt andra sajters bilder för sin e-handelssatsning.

– Det är förjävligt uppriktigt sagt. Vi har lagt ner både pengar och energi på att skapa bilder och ett bildspråk. Att de nu bara tar bilderna rätt upp och ner är dåligt och dessutom svagt för en så stark spelare, säger Mattias Grönlund och fortsätter:

– Sen skär det extra i hjärtat att de använder våra bilder för att leda trafik till våra konkurrenter.

Det var i förra vecka som dagensmedia.se kunde berätta att sajten Junkyard stämmer blocket på 8 miljoner kronor för bildstöld. Bland annat hade en av Junkyards bilder använts i en reklamfilm.

– Det var därför vi tog bort bilderna så fort vi uppmärksammades på detta. Vi beklagar det här, sa Blockets pr-chef Johanna Wilkens då.

Men Junkyard valde alltså att gå vidare, något som även Hollywood är beredda att göra enligt Mattias Grönlund.

– Sådant här tar alltid tid men vi är beredda att ta det så långt som Junkyard gjorde.

Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.