Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

"Blockchain möjliggör innovation"

Nord DDB:s Tove Andersson på Women in Tech 2018. Foto: Janne Næss

WOMEN IN TECH 2018. Dagens Media tar ett snack med Tove Andersson, art director på Nord DDB och grundare av Kryptogäris, om hur blockchain kan komma att påverka reklam- och mediebranschen.

Det var tack vare vänner med stort intresse för tech som Tove Andersson, idag art director på reklambyrån Nord DDB, för några år sen fick upp ögonen för blockchain-tekniken. Under Women in Tech-konferensen håller hon föredrag på temat varför blockchain angår alla.

– Mina vänner pratade väldigt engagerat om blockchain. Jag tyckte till en början att det lät jätteflummigt, men desto mer jag började läsa på, desto mer såg jag potentialen i det. Mitt intresse väcktes för att jag brinner för idéer, och blockchain-teknik möjliggör så mycket ny innovation, säger hon när Dagens Media träffar henne under konferensen.

Hur skulle du beskriva blockchain för någon som inte har hört talas om det innan?

– Enkelt uttryck så är blockchain en ny teknik som möjliggör för system inom vilka man inte behöver lita på en enskild centraliserad aktör och därmed ge den en massa makt, men istället lita på ett automatiskt okorrumperbart system som upprätthålls utav dess användare.

Vilka möjligheter ser du i blockchain-tekniken?

– Det jag är mest exalterad över är att blockchain potentiellt skulle kunna bygga om maktfördelningen i världen, från några få till många. Det är superspännande att kunna bygga system utan någon ägare. Om man ser till bitcoin till exempel, är det ett sådant system som endast underhålls av ägarna. Man kan kalla det "shared economy 2.0".

Vilka användningsområden finns det inom reklam- och mediebranschen?

– Det finns över tusen olika projekt i blockchain, men många befinner sig fortfarande på idéstadiet. Men om man tittar framåt, och blockchain hittar ett sätt att lösa problemet med skalbarhet, då ser man att blockchain i vår bransch har potential att ersätta mellanhänder, precis som kryptovalutor ersätter banker som agerar som mellanhänder till exempelvis låntagare och sparare. Blockchain skulle kunna ersätta mellanhänder i vår bransch mellan till exempel reklamköpare och annonsplatser eller influencers.

Vilka problem behöver lösas inom blockchain-tekniken?

– Skalbarhet, alltså hur man skalar upp systemet och fortfarande behåller den enorma säkerhet som finns. Men man kan också se hur blockchain-projekt tillhandahåller hemsidor att finansieras helt utan reklam.

Hur stor är kunskapen om blockchain i vår bransch?

– Den är ganska låg. Gemene man tror idag ofta att blockchain och bitcoin är samma sak. Men folk börjar bli nyfikna på det här och hur blockchain möjliggör för nya idéer att bli verklighet.

Du startade nyligen gruppen Kryptogäris, ett forum för kvinnor och icke-binära som vill lära sig mer om kryptovalutor. Berätta varför?

– Kryptogäris kom till genom mitt stora intresse för kryptovalutor, men också för att jag såg hur mansdominerad den här världen är. Om reklambranschen är mansdominerad, är kryptovärlden enormt mansdominerad, 90 procent av alla investeringar i den här tekniken är gjorda av män. På samma sätt är det 90-80 procent män som jobbar med tekniken. I och med att jag ser hur tekniken samtidigt har potential att omdistribuera makten i världen, vore det tråkigt om det bara är män som bestämmer hur det ska gå till. Då blir risken igen att makten går från gubbar till snubbar. Dessutom hade jag många vänner som var intresserade av blockchain, men inte visste vart de kunde möta andra intresserade i ett schysst forum.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-03-08 16.34Uppdaterad 2018-03-08 16.46

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: